Utvilad kvinna sitter i sängen
Ha regelbundna sängtider

du ökar dina chanser för att vakna upp och vara utvilad om du går och lägger dig vid samma tid varje kväll

© iStock

10 tips till mer energi

Vi upplever alla perioder med en låg energinivå, och det kan ofta vara svårt att sätta fingret på vad det är som dränerar oss. Här får du tio tips på hur du återfår energin.

23 april 2020 av Amalie Langballe

Över 30 procent av I FORMs läsare kommer inte iväg till träningen på grund av bristande energi, enligt I FORMS hälsoundersökning. 

Är du en av dem som funderar över var energin tog vägen, så läs mer här nedanför, där vi har samlat en rad mer eller mindre vetenskapliga råd till mer energi. 

1. Kolla ditt järnvärde

Järn spelar en central roll när syre ska transporteras runt i din kropp, och därför kan järnbrist leda till trötthet. Det är särskilt vanligt hos kvinnor, eftersom vi varje månad förlorar en del blod i samband med vår menstruation. En eventuell järnbrist kan oftast behandlas enkelt och smärtfritt med järntabletter. 

Vilka matvaror innehåller järn?

2. Använd pausknappen

Om du någonsin har passat ett barn vet du mycket väl att hen blir övertrött utan pauser. Men medan de flesta av oss förstår att barn behöver pauser, så glömmer vi bort att det samma gör sig gällande för oss själva. 

Är batterierna urladdade så kan en enkel förklaring vara att du har kört på för hårt utan stopp. Det är individuellt hur vi laddar upp, men om kalendern alltid är fullspäckad så kommer energin förr eller senare att ta slut. Fundera över vad det är som får dig att komma ner i varv, och kom ihåg at trycka på paus ibland.

TESTA DIG SJÄLV: Är du stressad?

3. Bädda din säng varje morgon

Det finns ingen vetenskaplig evidens för det här rådet, men när den tidigare amerikanska militära befälhavaren William H. McRaven, 2014, höll avgångstal för University of Texas och inledde talet med just detta råd blev talet först viralt och sedan förvandlat till en bästsäljande bok. 

McRavens argument lyder att om du startar varje dag med att bädda din säng, så har du uträttat någon direkt på morgonen, och då kan du fortsätta uträtta saker under resten av dagen. Dessutom kan du glädja dig över att du inte bli lika frestad att krypa ner under täcket igen när din säng står bäddad. Det är i alla fall värt ett försök.

4. Inför "kontorstid"

Slutar din dag med att du kommer att tänka på att du aldrig svarade på faster Solveigs födelsedagshälsning, att du glömt betala elräkningen och att du totalt glömt bort att du skulle svara på inbjudan till skoljubileet? 

Små mentala noteringar kostar energi, och det enda sättet att få dem ur huvudet är att lösa dem. Inför en kontorsdag, där du får alla sådana måsten överstökade. På så sätt slipper du dåligt samvete, och när tankarna dyker upp kan du säga till dig själv att de får vänta tills det är kontorstid.

5. Drick vatten

Enligt vetenskapen kan även en minimal uttorkning påverka din fysiska prestation negativt, och du riskerar – utöver bristande energi – huvudvärk och koncentrationssvårigheter om du inte får i dig tillräckligt med vätska. Drick 1–1,5 liter vätska om dagen – och mer om du motionerar. 

6. Experimentera med alkoholfrihet 

Du har kanske hört det förut, att även om alkohol gör det enklare för dig att somna, så försämrar alkoholen sömnkvaliteten. När alkoholen förbränns i kroppen stiger nivån av adrenalin efter ett par timmar, och du sover sämre med energihormonet pumpande i kroppen. 

Har du för vana att dricka ett glas vin till maten, eller känner du att du somnar bäst efter att du druckit en öl kan det hända att du upplever en energiboost om du skippar alkoholen.

Har du svårt att somna? Få expertens 10 bästa tips för en bra nattsömn

7. Motionera 

Är energitanken tom är en springtur inte det enklaste att komma ut på. Men du kommer att känna dig piggare efter träning. Både eftersom ditt hjärta pumpar runt extra syre i kroppen, och för att du utsändrar det energigivande hormonet adrenalin.

8. Nyhetsjunkie? Det kan kosta på energikontot

Enligt den internationella organisationen The School of Life, som erbjuder kurser inom psykologi och filosofi för glada amatörer, ska du överväga din nyhetsförbrukning noga. 

Det är inget fel med att hålla sig uppdaterad, men scrollar du konstant igenom ett nyhetsflöde där alla rubriker handlar om ond, bråd, död kan det verka dränerande. Om du samtidigt har en känsla av att du konstant måste följa med, så kan det tära extra på energinivån. Testa istället att planera när du kollar nyheterna. Lyssna exempelvis på radion på morgonen eller en tv-nyhetssändning på kvällen.

Se videon från The School of Life om att leva ett enklare liv

9. Var noga med dina (enformiga) sängtider

Sömn är centralt när du snackar energi, och du kan försöka optimera den genom att gå till sängs vid samma tid varje kväll. Tenderar du att vända på dygnet på helgerna kan det kosta mycket på energikontot när du ska upp till jobbet igen på måndag morgon.

10. Gör din vardag enklare med färre val

Du känner kanske igen känslan: Du står i din lokala matbutik och ska välja en flaska dressing, och du blir nästan överväldigad av alla valmöjligheter på hyllorna. Långsamt märker du hur både din viljestyrka och energi sinar. 

Om du tror att din energibrist hänger ihop med att du flera gånger om dagen blir utsatt för mängder av val, finns det en sak du kan testa för att minska känslan som med ett engelskt uttryck kallas "chicoe overload"

Gör en veckomeny istället för att ta besluten i matbutiken medan du handlar. Rensa ut din garderob så att du inte har massor av kläder att välja bland. 

Forskning från Columbia och Stanford University indikerar att vi trivs bäst med ungefär sex valmöjligheter, men det ideala antalet varierar beroende på vilken typ av saker det är som ska väljas.


Andra källor: Satisfaction in choice as a function of the number of alternatives: When “goods satiate” but “bads escalate” av Elena Reutskaja och Robin M. Hogarth. 

Artikeln publicerades i I FORM nr 7/2020

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar