Testa dig själv: Behöver du äta mellanmål?

Eftermiddagströttheten närmar sig och du kan känna hur det börja kurra i magen. Men vad är egentligen bäst – att gå till köket och hämta ett snack eller strunta i det? Gör testet och få svar!

Käsi ottaa viinirypäleen kupista

Mellanmål är nyckfulla. De kan hålla energin uppe under hela dagen och förhindra att du äter för mycket till huvudmåltiderna. Men de kan också leda till att du äter mer och onyttigare under en dag. Så vad är bäst om du vill hålla vikten: att äta snacks eller hålla sig borta från dem?

Gör testet nedanför och ta reda på om du behöver ett mellanmål eller inte.

8 tips för att sluta småäta

Ta ätpauser

Försök att ha uppehåll mellan måltiderna då du inte äter något. Ja, men då blir jag ju hungrig igen? Ja, men gör det något? Det är just vad det handlar om, du ska känna dig hungrig mellan måltiderna. Om du utifrån en näringsmässig synpunkt inte har behov av ett mellanmål, så skippa det.

Ät bara tills du inte är hungrig längre

Det hörs på namnet att ett mellanmål är något man äter mellan de stora målen. Om du behöver dem så nöj dig med att äta så lite att du precis klarar dig till nästa måltid. Äter du dig mätt har du ingen aptit när middagen står på bordet och det är oftast då vi äter mest grönt.

Putsa dina kaloriglasögon

Många går runt utan att ha en aning om hur många kalorier de får i sig under en dag. Särskilt om du äter nyttiga huvudmåltider med massor av grönsaker, kan du kanske vara en av dem som blir blind för socker och tomma kalorier på andra tidpunkter. Kom ihåg att kroppen inte gör någon skillnad på när du äter vad och vad som sätter sig som fett. Kasta gärna en kritisk blick på din samlade kost om du vill ha en realistisk bild avomdubördrainpå några mellanmål.

Sätt ihop en mättande middag

Ett sätt att begränsa behovet av mellanmål är att äta tillräckligt mättande huvudmåltider. De ska hålla dig mätt och full av energi i upp till 5-6 timmar. Du kan se till att hungern inte kommer för snabbt genom att sätta ihop din tallrik med:

  • Grönsaker, t ex kål, brocco- li, blomkål, morot, rotfrukter.
  • Mättande protein, t ex bönor, linser, fisk, fågel, ägg eller kött.
  • Grova kolhydrater, t ex fullkornspasta, fullkornsris, potatis eller grovt bröd.
  • Nyttigt fett från t ex olivol- ja, avokado och mandlar.

TIPS: Är du prenumerant kan du få vår veckomeny med nyttiga middagsrecept för hela veckan.

Den knutna näven

Ibland finns det inget annat som kan rädda dagen än ett snack! Men med det här lilla tipset kan du kanske undvika att det tar överhanden. Det är ganska enkelt: Ät bara så mycket som får plats i en knuten näve. Det motsvarar 8-10 mand-
lar, två stora bitar mörk choklad, en bit brukt, en halv fralla eller ett par dadlar.

Smaklig mellanmåltid!

Pssst: Är det sötsaker du blir sugen på? Rosta en skiva rågbröd och ät det med nötsmör. Det både mättar och smakar sött.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background