5 saker du ska göra varje söndag för att få en bra vecka

Hatar du måndagar? Med ett gäng goda söndagsvanor kan du starta veckan full av energi och med ett leende på läpparna.

Entusiastisk kvinna vaknar upp i sin säng måndag morgon kl. 6.00.

Hoppar du upp ur sängen, pigg och glad på måndag morgon? Om inte kanske det är dags att skaffa några goda söndagsvanor.

© iStock

Måndag morgon kan vara tuff att komma igenom, oavsett om du gillar ditt jobb eller inte. Dagen kan dock kännas mycket lättare om du lägger till några goda vanor på söndagen.

1. Fixa klart det praktiska

Ska det fixas tvätt, strykas kläder eller göras inköp inför veckan, se då till att göra det på söndag morgon istället för att stressa runt på kvällen. En lugn kväll ger dig en mycket bättre uppladdning på veckan.

GUIDE: Så använder du en blodtrycksmätare hemma### 2. Kolla din kalender**

Börjar du redan på söndagen stressa upp dig över vad du ska göra på måndagen kan det löna sig att lägga en halvtimme på att kolla din kalender och prioritera det som behövs göras. Det ger lugn och överblick.

3. Ät nyttigt

Har du laddat på med fet mat, alkohol och socker fredag-lördag, se då till att få en sund söndag med magra proteiner, rikligt med frukt och grönt och massor av vatten. Då slipper du börja veckan med en trött och tung känsla och ingen energi.

Fyll på med massor av energi på I FORMs Energy Camp.

4. Gör något meningsfullt

Om du har gjort något roligt, spännande eller meningsfullt på helgen så är du förmodligen lite gladare på måndagen. Försök därför alltid att göra något trevligt på söndagen. Kanske gå en långpromenad i skogen, träna yoga med en väninna, göra en god gärning för en äldre granne eller pyssla med dina barn.

5. Gå och lägg dig i tid

En god nattsömn är det bästa rådet för att förebygga stress och boosta ditt humör och din energinivå. Bäst sover du om du har tränat under dagen och inte ätit senare än 2,5 timmar för du går och lägger dig. Det påverkar hela din vecka om du börjar den med ett sömnunderskott.

Källa: learnvest.com

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Stress
Annons

Hitta saker i din vardag som får dig att må bättre

Stress

Kan motion och mindfulnes hjälpa mot stress?

Stress

Är vi verkligen mer stressade idag än förr i tiden?

Stress

Är det de många arbetsuppgifterna som skapar stress på jobbet?

Stress

Vilka livshändelser är mest stressande?

Stress

Blir vissa människor lättare stressade än andra?

Stress

7 anledningar till att det inte lönar sig att stressa

Stress

Arbetslösa upplever också stress

Stress

Hjärnmat hjälper dig att stå emot stress

Stress

6 saker som gär din hjärna glad

Stress

Stressade kvinnor: ”Det önskar jag att jag hade vetat innan jag gick in i väggen”

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen