Fotskador: Rädda dina fötter NU!

Fotskador kan göra försvåra livet och göra fötterna fula och ovilliga att samarbeta. Läs om fem fotskador och se hur du upptäcker signalerna i tid och får fötterna i fin form igen.

4 juli 2011 av I FORM

1. Nedsjunken framfot

Har framfotens tvärbåge sjunkit ner och blivit flackare? Den gör ibland rejält ont, eftersom nerverna längs mellanfotknölarna kan komma i kläm.

Orsak: Skor eller stövlar som är för trånga över tårna och främre delen av foten. Risken blir mycket större om skorna dessutom har högaklackar, eftersom det belastar foten mycket.

Varningstecken: Hård hud och liktornar mitt under framfoten. Ömhet kring hela framfoten.

Det här kan du göra: Du ska först och främst använda skor som ger rejält med plats till framfoten. Dessutom ska DU dagligen träna musklerna i tårna och främre delen av foten, eftersom starkare muskler kan kompensera för felställningen.

2. Sned stortå

Knölar uppstår om stortån blir sned och pekar inåt mot de andra tårna. Då blir framfoten bredare och det bildas en utbuktning, en knöl, på fotens insida precis nedanför stortån. Knölen är ofta mycket öm och vätskefylld och leder ofta till förhårdnader och liktornar.


Orsak: För smalt fotvalv som för in stortån mot övriga tår med följden att det uppstår en sned sträckning i tåns muskler.

Varningstecken: En tå som fortsätter att vara sned och inte rätar ut sig, även när du går barfota. Även hård hud och ömhet nära stortåns innersida.

Det här kan du göra: Det viktigaste är skor med så stor plats att tårna kan räta ut sig. Du kan även träna upp den muskel som drar bort stortån från de andra tårna genom att utföra övningar dagligen. Om du har fått en riktig knöl, kan det bli nödvändigt att operera bort den.

3. Hammartå

En hammartå är en krokig tå vars yttersta led pekar neråt, medan den innersta vänder uppåt. Tån blir kortare men tar mer plats på höjden. Det ger i första hand hård hud och liktornar på tåns högsta punkt och på tåspetsen, och det kan leda till att naglarna börjar växa inåt och blir tjockare. Om du inte gör något åt tån, riskerar du att lederna växer ihop och stelnar i en felatkig ställning. Hammartår gör mycket ont.

Orsak: För små skor som klämmer ihop tårna.

Varningstecken: En tå som inte vill räta ut sig ordentligt, ens när du går barfota. Hård hud på tåspetsen och på den högsta punkten på lilltån. Utpräglad ömhet.

Det här kan du göra: Använd skor med gott om plats för tårna och träna dagligen musklerna i tårna genom att sträcka och böja dem. Det kan vara en bra idé att gå till en fotterapeut och få speciella inlägg till dina skor, som kan ge stöd åt tårna och hjälpa dem att hitta tillbaka till rätt ställning.

4. Hälkuddeinflammation

Hälkuddeinflammation orsakas av att en del av fettet i hälens stödkudde har försvunnit. Det ger en ihärdig smärta i hela hälen, framför allt när hälen belastas av hårda skor eller hårt underlag.

Orsak: Uppstår oftast när foten utsätts för hårt tryck under lång tid, till exempel på grund av för hårda skor (träskor, stilettklackar) under för lång tid och på för hårt underlag.

Varningstecken:Smärtor och ömhet i hälen.

Det här kan du göra: Du ska avlasta hälen genom att alltid gå i mjuka och stötabsorberande skor, som passar hälen. Undvik helt hårda skor och höga klackar och skaffa eventuellt inlägg till dina skor. När du sportar är det extra viktigt att dina skor är ordentligt stötabsorberande och att du aldrig springer på hårda underlag.

5. Stel stortå

En stel stortå är en tå som delvis växt ihop. Tån kan nästan inte böjas bakåt och det gör ofta ont i området. Det kan vara ett problem när du löptränar, eftersom den stela stortån hindrar fotens avstamp.

Orsak: Skadan orsakas ofta av artros i tån, som i sin
tur kan ha orsakats av många småskador.

Varningstecken: Smärtor, stelhet och hård hud under tån.

Det här kan du göra: Du ska skona tån så mycket som möjligt. Det gör du först och främst genom att använda styva sulor som förhindrar att tån böjs mer än absolut nödvändigt. Om du har mycket besvär kan du gå till en specialskomakare och få en speciell sula som skonar leden.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar