Du känner säker igen situationen. Du sitter på ett möte och frågan “Vem är sekreterare?” Eller: “Vem bakar en kaka till fredag?” ställs. Det är lite av ett test på hur tålig du är för att uthärda obehaget tills den goda stämningen är återställd. Kanske är du personen som aldrig skulle anmäla sig frivilligt. Eller typen som väntar och ser om någon annan tar sig an uppgiften. Och så finns det den sista kategorin: pleasern. Personen som nästan per automatik räcker upp handen med ett “det gör jag”.
Att vara en people pleaser handlar om att du är så upptagen av andras önskemål och behov att du negligerar dina egna. Om du är tillräckligt ihärdig med att erbjuda andra service, stöd och uppmärksamhet kan det nästan bli en drivkraft i sig själv att göra andra glada. På så sätt säger din egen, inre logik till dig att du är garanterad deras kärlek och erkännande. Men det bygger på ett stort missförstånd.
“Logiken är att man alltid är en bra människa när man tillfredsställer andra. Men så är det inte. Att alltid ge människor vad de vill ha är inte godhet. Då agerar man mer utifrån rädsla och ångest än vänlighet,” säger psykolog Lise August.
Är du nyfiken på var på skalan du ligger kan du göra vårt test. Det kommer att ge dig en fingervisning om du har något att jobba på. Det är aldrig för sent att bli en bättre version av sig själv. En version som både kan lyssna till andra, men som samtidigt är uppmärksam på att inte förminska eller ignorera sina egna behov. Det förtjänar både du och din omgivning.
Källa: Lise August, psykolog