Stress på jobbet, familjemedlemmar som inte kommer ihåg att gå ut med soporna, bilköer, försenade tåg och ökande matpriser. Vi klagar mycket på saker som dessa, ofta utan att vi ens tänker på det själva.
Tänk lite på hur vanligt det är att vi inleder ett samtal med ett klagomål. Det är rösten, som likt en fotbollskommentator, sätter ord på vad som händer men alltid med ett tydligt fokus på det otillfredsställande och irriterande. Allt som “bara inte stämmer”.
Herregud, det är väl inte hela världen att gnälla lite, tänker du kanske. Men då kommer du bli överraskad av psykolog Siri Wessel Wetlesens svar:
“Faran med att klaga är att det kan förstöra dina relationer till andra människor. Man blir giftig av att vara kring så mycket negativitet. Det gäller även gnällspiken själv. Att klaga sliter ut dig,” säger hon.
Klagar du på ett hälsosamt sätt?
Kanske är du en av dem som uttrycker din frustration, utan att tänka på hur ofta och hur mycket?
Övning ger färdighet
Varje gång du kommenterar butikernas dåliga service, din svärmor eller det trista vädret, så tränar du hjärnan på att just gnälla. Tusentals neuroner i hjärnan aktiveras i processen. För varje gång du himlar med ögonen över någonting, ser du till att upprätthålla de neurala förbindelserna – du håller så att säga motorvägen i hjärnan helt fri från trafik.
“Du blir bra på det du tränar på. När vi klagar mycket stirrar vi oss blinda på det negativa, och då har inte hjärnan tillgång till alla sina resurser längre. Att klaga kan på så sätt blir till en vana som du inte ens ifrågasätter till slut,” säger Siri Wessel Wetlesen.
Om du känner igen dig i påståendena kan det vara ett tecken på att du har hamnat i ett klagomönster, som det är värt att försöka komma ur igen. För så vill du ju inte att det ska vara.
Tricket är att klaga först när det verkligen är något du är uppriktigt frustrerad över. När det finns en rimlig anledning till att du blivit irriterad. För helt ärligt: Vem orkar sluta som en pessimist likt farbror Melker i Saltkråkan eller Ove i boken En man som heter Ove som suckar sig igenom dagarna? Inte du, väl? Vad kan man då göra för att sluta klaga och gnälla?
“När jag har klienter som klagar mycket och verkar ha trillat i gnällfällan kan jag vara ganska tydlig och rak med dem. Jag brukar säga: ‘Om du vill jobba med det här, behöver du göra en insats. Det finns tre möjligheter: 1. Gör något åt problemet. 2. Lär dig acceptera det och lev med det, eller 3. Avsluta det – oavsett om missnöjet handlar om ditt äktenskap, ditt jobb eller en kompis.’ Men det är lättare sagt än gjort. För det är ett hårt arbete att sluta klaga om det har blivit ditt sätt att vara och förhålla dig till saker i vardagen,” säger psykologen.
Hon kan bara hitta två positiva saker att säga om gnäll:
“Om du använder det för att antingen få stöd och uppbackning, eller råd och vägledning kan det vara en fördel att klaga. Annars har jag svårt att se några vinster. Tvärtom kan gnällandet hjälpa dig att hålla fast vid det du är missnöjd med,” säger Siri Wessel Wetlesen.
Tag testen her, og find ud af, om du har en sund brokke-vane:
Skapar samhörighet
Men innan vi fördömer även det minsta lilla pip om usla filmer, eller att människor inte fäller ner toalettsitsen, så låt oss avsluta med något positivt om att klaga.
För trots att det som sagt aldrig har varit idealiskt för att faktiskt lösa våra problem, så har klagomål faktiskt en viktig funktion för oss människor. Behovet av att beklaga oss för våra medmänniskor har ett evolutionärt berättigande.
“Det är ett sätt vi kan känna oss förbundna till andra människor på. När vi påpekar något som inte är okej att göra, och den andra personen håller med oss, får vi känslan av samhörighet. Den känslan är extremt viktig för oss människor,” säger psykologen.
Det är också därför det svar en tvättäkta gnällspik blir mest irriterad över är: “Nej, det har jag aldrig sett som något problem.” För det är ett tydligt avslag på klagarens erbjudande om att “gå ihop mot det svåra”. Och du ska inte heller börja att komma med goda, om än välmenande, råd till den inbitne gnällspiken:
“De mest extrema klagarna lämnar inte utrymme för att du kan tycka något annat. Och de kommer ofta avvisa alla idéer och tips som eventuellt kan lösa deras problem. Det är då klagandet och gnällandet blir osunt och utan syfte,” avslutar Siri Wessel Wetlesen.