Att skärma av och fokusera på jobbet ger mer energi

Fem timmars avskärmning i veckan på jobbet ger mer energi till resten av veckan, visar ett experiment.

Kvinna som sitter framför sin dator och jobbar koncentrerat.

SKÄRMA AV - Du kan faktiskt få mer energi av att sitta och koncentrera dig på svåra uppgifter, om du får lugn och ro att utföra dem.

© iStock

Skärma av och få mer energi

Mejl, möten och telefoner som plingar. Är din arbetsdag full av avbrott som gör det svårt att fokusera på en uppgift? Testa att ta en timme där du skärmar av allt annat. Det gjorde 40 anställda på ett försäkringsbolag i ett experiment, där de under fem veckor skulle avsätta fem timmar i veckan i sina jobbkalendrar, för dagens eller veckans viktigaste uppgifter.

Under de fem timmarna skulle de stänga ner alla mejl- och chatprogram och stänga av mobilen. När de fem veckorna hade gått hade medarbetarnas mentala hälsa förbättrats. De kände sig mindre stressade eftersom de fick arbetsro för att komma i mål med utmanande uppgifter.

Energinivån steg

Deltagarna bar under experimentet pulsklockor som mätte stress- och energinivån dygnet runt. Klockorna kopplades till deras kalendrar, så man kunde se de fysiska förändringarna före, under och efter den avsatta tiden.

Data från klockorna fungerade som ett komplement till deltagarnas egna upplevelser. Totalt sett visade det sig att deltagarna använde mer energi än vanligt under de timmar de skärmade av. Däremot ökade den totala energinivån.

5 tips till avskärmning

Krävande arbetsuppgifter kan faktiskt ladda upp dina batterier, om du får lugn och ro att utföra dem.

Lägg 10 min på morgonen på att fråga dig själv:

Vilken är min viktigaste uppgift idag? Hinner jag den? Är det något som kräver extra fokus? Då har du redan påbörjat att prioritera din tid.

Sätt av en fast tid till avskärmning i din kalender,

t ex ett par timmar i veckan eller en timme om dagen – gärna långt fram i tiden så du vet att du får de uppgifter som kräver ro och koncentration, gjorda.

Prata med din chef om behovet av avskärmning,

så du vet att det är okej att du drar dig tillbaka några timmar i veckan och inte svarar på mejl eller i telefon under den tiden.

Sätt ett autosvar på din mejl

som anger att du är upptagen och återkommer senare. Även om du är på jobbet. Då köper du dig lite lugn och ro när du vet att ingen förväntar sig svar här och nu.

Kom ihåg att ta pauser.

Att fokusera är också energikrävande, och din hjärnas batteri behöver laddas upp igen efteråt. Ju mer krävande arbetet är, desto längre paus behöver du.

Källa: Pia Hauge, managementkonsult knuten till projektet Future Work Lab, som låg bakom experimentet.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background