Kvinna pekar på sitt underliv

Ett sunt underliv sköter sig självt och ska egentligen inte märkas av.

© iStock

Ditt förunderliga underliv

Vad händer egentligen där nere och hur hanterar vi det? Här klär vi av dig och visar hur du håller underlivet friskt och välmående genom hela livet.

22 januari 2018 av Maria Albøg Jespersen

10 tips för ett sundare underliv

Har ditt underliv hittills fungerat fläckfritt är du lyckligt lottad. För de allra flesta av oss drabbas av både ett och flera problem med underlivet genom livet, och särskilt när vi har passerat klimakteriet. Lyckligtvis finns det mycket du själv kan göra för att hålla ditt underliv i toppform. Här under visar vi hur du förebygger bakteriell obalans och hur du hanterar de allra vanligaste underlivsproblemen. 

1. Minska på tvålen

Självklart är det viktigt att ha god hygien, men slidan är faktiskt så smart konstruerad att den rengör sig själv. Överdrivet tvättande med tvål i det känsliga underlivet gör tvärtom slemhinnorna känsligare, vilket kan ge klåda. Om du vill använda tvål så välj en med lågt pH-värde. 

LÄS OCKSÅ: Så förebygger du urinvägsinfektion 

2. Skippa trosskydd

Om du inte lider av inkontinens bör du undvika trosskydd. Den impregnerade ytan på trosskydden kan nämligen ge klåda, sveda och irritation. Kan du inte vara utan trosskydd, välj då de ekologiska varianterna som är mildare mot din hud och dina slemhinnor än de vanliga skydden. 

3. Låt håret vara

Vissa tycker att det är direkt ohygieniskt att inte raka underlivet, men det stämmer faktiskt inte riktigt. Rakar du bort könshåret blir ditt underliv tvärtom mer mottagligt för bakterier, och samtidigt risker du att dina inre blygdläppar sticker ut. 

Rakhyvel

Vill du vara helt slät där nere, se då till att rakhyveln är ren och skarp så du minimerar risken för klåda och irritation.

© iStock

5. Kom ihåg kondomen

Ett aktivt sexliv är inte bara bra för humöret och relationen. Det stimulerar också dina slemhinnor och håller underlivet starkt och sunt. Men byter du sexpartner ofta så skydda dig mot bakteriesjukdomar som klamydia och gonorré genom att använda kondom. 

6. Spara på sockret

När du proppar dig full med smågodis och hallongrottor stiger ditt blodsocker och samtidigt ökar koncentrationen av socker i slidans slemhinnor. Det är mums för bakterier och underlivssvampar som förökar sig och ger irritation, rodnad och klåda där nere.

7. Följ instruktionerna

Du kan lugnt använda bindor och tamponger, men kom ihåg att byta dem så ofta som tillverkaren rekommenderar. Har du ett känsligt underliv kan du med fördel använda en menstruationskopp, som inte irriterar slemhinnorna i lika hög grad.  

Rosa menstruationskopp
Menstruationskopp

Menstruationskoppen kan i motsats till bindor och tamponger tömmas och återanvändas.

© iStock

7. Undvik kyla

Klä på dig ordentligt i vinterkylan när du är utomhus. Använd gärna ullunderkläder så att du inte blir kall om rumpan. Undvik även att sitta på kalla underlag. 

8. Träna din bäckenbotten

Prioritera att träna din bäckenbotten lika mycket som annan träning, även om du inte har fött barn. Är du osäker på hur du kniper så använd ändtarmsöppningen som riktmärke. Det är här det märks mest.

  • Lägg dig på rygg med lätt böjda ben och låt händerna vila på underlivet. Knip medan du långsamt räknar till fem och slappna av i tio sekunder. Upprepa sedan fem gånger.
  • Utmana dig själv genom att göra övningen sittande eller stående. Prova att knipa medan du t ex reser dig upp från en stol.

Här hittar du 7 övningar som stärker din bäckenbotten.

9. Välj mormorstrosor

Vill du vara snäll mot ditt underliv så välj en trosa som irriterar så lite som möjligt, och som även transporterar bort värme. Om du inte har problem med underlivet kan du använda stringtrosa, men om du ibland har besvär är underkläder som skaver inte den bästa lösningen.

10. Ät mjölksyrabakterier

Slidans pH-balans ska varken vara för sur eller basisk. Det är svårt att reglera den med kosten, men ät gärna kapslar med mjölksyrabakterier för att förebygga infektioner. 

Källa: Christine Felding, specialistläkare i gynekologi och obstetrik

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar