Kvinna med inkontinens
Inkontinens

Om du vill undvika inkontinens, ska du komma ihåg att ta hand om din bäckenbotten. Lär dig mer om inkontinens här. 

© iStock

Inkontinens – kan det drabba dig

Har du en svag bäckenbotten riskerar du att bli inkontinent. Och det kan få stora konsekvenser för din livskvalitet om du inte kan styra systemet. Här kan du lära dig mer om inkontinens, som var fjärde kvinna drabbas av någon gång under livet.

Var finns närmaste toalett och vilka byxor döljer bäst en våt fläck? 

Kvinnor med inkontinens problem blir världsmästare på att planera allting in i minsta detalj så att de undviker att hamna i obekväma situationer. Det kan också få stora konsekvenser för ditt sociala liv om allting handlar om planering eftersom det då kanske blir enklare att helt enkelt stanna hemma. Inkontinens är tyvärr ett stort tabu, och många lider därför i tysthet och tror att det inte finns något att göra. 

Den goda nyheten är dock att det finns många saker som du kan göra både för att förebygga och behandla inkontinens

Här har vi samlat de viktigaste frågorna om inkontinens så du kan lära dig mycket mer. 

Inkontinens – frågor och svar

 

Vilken betydelse har bäckenbotten i förhållande till inkontinens?

Om du är som de flesta andra kvinnor så vet du inte mycket om bäckenbotten. Trots att den är väldigt viktig för både vårt fysiska och psykiska välbefinnande är den i stort sett bortglömd. Låt oss därför ge dig en snabb introduktion.


Din bäckenbotten har två huvuduppgifter:
Den ska hålla dina underlivsorgan uppe och så ska den se till att du kan hålla tätt och slippa urinläckage och än värre problem.


Om de små musklerna är svaga eller inte lyckas koordinera sina arbetsuppgifter riskerar du att bli otät. 

Och det är inget sällsynt fenomen – tvärtom faktiskt! Över 50 procent av alla kvinnor upplever problem med inkontinens någon gång under sina liv. 

Födsel och förstoppning är några saker som sätter press på vår bäckenbotten och det går heller inte att förneka att åldern har en stor betydelse. Eftersom det är både praktiskt besvärligt och förknippat med stor skam att inte kunna hålla tätt, kan det ha ett avgörande inflytande på din livskvalitet om du drabbas. 

 

Vad är inkontinens? 

Om du är inkontinent kan du inte hålla på urin, luft eller avföring. Merparten av de drabbade lider av urininkontinens och här finns det i huvudsak två former – trängnings- och ansträngningsinkontinens. 

  •  Ansträngningsinkontinens är en form av inkontinens där du har svårt att hålla tätt när trycket i magen och urinblåsan blir för högt. Det kan till exempel vara att du läcker urin när du hostar, nyser eller hoppar. I regel är det bara några droppar urin som läcker ut. 

  • Trängningsinkontinens innebär att du plötsligt känner dig kissnödig och måste gå på toaletten. Du blir kissnödig för att blåsan drar ihop sig och det är inte alltid som du hinner till en toalett innan det är för sent. Till skillnad från ansträngningsinkontinens handlar det här i regel om en fullständig tömning av blåsan. 

  • Det finns också de som lider av så kallad bland inkontinens som, vilket namnet antyder, är en blandning av ansträngnings- och trängningsinkontinens. I regel kommer den ena av de två formerna av inkontinens att vara dominerande. 

 

Varför drabbas jag av inkontinens?

Ansträngningsinkontinens uppstår när våra muskler inte gör sitt jobb. Vi har alla en inre och en yttre ringmuskel – den inre har vi ingen kontroll över, men den yttre, bäckenbotten, kan vi däremot själva styra över. När blåsan är tillräckligt full uppstår ett tryck på den inre ringmuskeln som ger efter och öppnar sig. Det är dock inte alltid vi hinner till en toalett så fort vi känner behovet och därför använder vi den yttre ringmuskeln för att hålla tätt. Om du har en svag bäckenbotten kan det dock ibland hända att musklerna reagerar för långsamt så att du inte hinner knipa. 

Vid trängningsinkontinens är det i slutändan samma sak som händer – den yttre ringmuskeln lyckas inte hålla helt tätt. Vägen dit är dock en lite annan än vid ansträngningsinkontinens. Här handlar det nämligen om att blåsan plötsligt drar ihop sig, vilket ger en så våldsam press på den yttre ringmuskeln att det kan vara svårt att hålla tätt.

 

Hur många är drabbade av inkontinens? 

Minst en halv miljon svenskar lider av urininkontinens, varav flertalet är kvinnor.


Generellt anses inkontinens vara tre gånger så vanligt bland kvinnor som bland män.


 Ansträngningsinkontinens är den vanligaste formen. Sammantaget beräknas 10 procent av alla kvinnor i 40-årsåldern och 25 procent i 80-årsåldern lida av urininkontinens, men siffrorna är tyvärr generellt osäkra eftersom många med inkontinens lider i tysthet.

 

Symptom – hur vet jag om jag lider av inkontinens?

Om du upplever att du antingen har svårt att hålla tätt när du nyser, hostar eller gör vissa rörelser, eller hela tiden behöver gå på toaletten och ibland inte hinner fram i tid bör du tala med din läkare. 

Det är tecken på inkontinens. Läkaren kommer i de flesta fallen att börja med att ge dig en så kallad vätske- och miktionslista där du i tre dagar antecknar hur mycket du dricker och hur mycket du går på toaletten. Med den listan kan läkaren få en bra indikation på ditt tillstånd.

Vatten i ett glas
Undvik att dricka för mycket vatten om du lider av inkontinens

Hur mycket dricker du på en dag? Om du har problem med inkontinens bör du inte dricka mer än 1,5-2 liter.  

© iStock
 

Vad utlöser inkontinensen? 

Om din bäckenbotten är svag eller inte lyckas koordinera sina arbetsuppgifter ordentligt kan du bli inkontinent. Och det kan finnas många orsaker till det.

Den ofrivilliga urinavgången kan bland annat uppstå till följd av neurologiska sjukdomar som Parkinsons sjukdom och blodproppar eller på grund av rökning som kan ge blåscancer

En av de vanligaste orsakerna är dock helt enkelt att vi blir äldre. Ju äldre du blir, desto större är risken att du får problem med att hålla tätt. 

Det beror bland annat på att bindväven i bäckenet blir mindre elastisk med åldern samt att vår hormonnivå förändras, vilket påverkar slemhinnan i slidan och urinröret. Torra slemhinnor gör det enklare för urinen att komma ut. 

När det gäller ansträngningsinkontinens, som ju är vanligast, finns ytterligare två mycket vanliga orsaker: 

Graviditet

  • Om du blir gravid kommer fostret snabbt att bli tyngre, vilket sätter stor press på din bäckenbotten. Du kan därför redan under graviditeten uppleva små läckage, men problemet uppstår på allvar efter födseln. Bäckenbotten är nämligen bara en centimeter tjock och måste därför ge efter mycket för att barnet ska kunna passera. Det kan den lyckligtvis göra, men det tar ett tag innan muskulaturen går ihop igen och därför är det mycket vanligt att ha svårt att hålla tätt efter en födsel. 

Förstoppning: 

  • Även när vi blir förstoppade påverkas bäckenbotten. Eftersom vi har svårt att bli av med avföringen spänner vi oss hela tiden, vilket på sikt gör musklerna slappa.

Gravid kvinna och inkontinens
Inkontinens under graviditet och efter förlossning

Det kan vara svårt att hålla sig under graviditeten och efter att du har fött barn. Så undvik att pressa dig själv och din kropp för mycket.

 

Varför lider många inkontinenta i tysthet?

Inkontinens är tyvärr ett stort tabu och många med inkontinensproblem skäms över sin situation. De tror att de är ensamma om sina problem trots att siffrorna talar sitt tydliga språk. 

Enligt Jannie Dobel, som är urogynekologisk fysioterapeut med många års erfarenhet av inkontinensbehandling, beror det på att vi ser kroppsvätskor som något orent. 

Vi har en föreställning om att det bara är barn och äldre människor som kissar på sig. Därför kan det vara gränsöverskrivande att tala om, och många håller det också för sig själva och talar inte ens med sin partner om det.

 

Vad betyder inkontinens för mitt sociala liv? 

Din livskvalitet riskerar att bli lidande av den bristande kontrollen över bottenpluggen. Allt kommer att handla om att undvika läckage och det viktigaste blir att vara i närheten av en toalett.

Och så skippar du kanske danspasset på gymmet eller shoppingturen med väninnorna eftersom det är mer säkert att stanna hemma, vilket i längden går ut över ditt sociala liv och dina relationer.

Binda till inkontinens
Binda till inkontinens

Är du inkontinent finns det mycket du kan göra själv. Här och nu kan ett specialdesignat trosinlägg eller binda ge dig säkerhet. 

 

Inkontinens behandling – vad kan jag göra åt min inkontinens?

Det värsta du kan göra är att acceptera och dölja ditt problem eftersom inkontinens i många fall kan avhjälpas. Utöver allt det du själv kan göra – som du kan läsa om på följande sidor – har din läkare också stora möjligheter att hjälpa dig. 

Det finns bland annat vaginala hjälpmedel, du kan få östrogentillskott och slutligen finns det också flera olika operationer om inget annat fungerar

 

Vad kan jag själv göra för att förebygga och behandla inkontinens?

 

Gör knipövningar

Oavsett om vi pratar om förebyggande åtgärder eller behandling är knipövningar ditt bästa vapen mot inkontinens. 

Faktiskt kan 35-50 procent av alla bli helt torra bara genom att göra knipövningar. Få koll på hur du tränar upp din bäckenbotten med knipövningar här. 

 

Ha goda toalettvanor 

Det betyder att du ska gå på toaletten när du behöver – oavsett om det är urin eller avföring du vill bli av med. 

Någonstans mellan sex och åtta toalettbesök per dag är normalt. Kanske tänker du att det är praktiskt med en partyblåsa som kan hålla sig länge, men när du inte reagerar på din blåsas signaler utvidgar den sig och med tiden får du svårt att tömma den ordentligt

 

Undvik att träna över din förmåga

Om din bäckenbotten är svag ska du vara försiktig med djupa squats som sätter press på din bäckenbotten. 

Om du precis har fött barn bör du vänta tre–sex månader med att börja träna sådant som löpning och hopp – din bäckenbotten är helt enkelt för svag för att kunna klara av stötarna efter födseln. 

 

Håll dig i form 

Det är ingen tvekan om att motion är bra för dig på många sätt, även för din bäckenbotten. När du rör på dig stimulerar du de små musklerna nederst i bäckenet. Är du i god form är chansen också större att ditt tarmsystem fungerar och även det är bra för din bäckenbotten. 

Källa: Jannie Dobel, urogynekologisk fysioterapeut.

Artikeln publicerades i I FORM nr 12, 2019

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar