Så här håller du kroppen mobil hela livet

Helt vanliga vardagssysslor kan vara belastande för kroppen om du inte är uppmärksam. Det är nämligen viktigt att förebygga om du vill att kroppen ska hålla hela livet. Här får du arbetsterapeutens bästa tips.

Kvinna har ont i nacken

VÄLJ EN PRAKTISK VÄSKA – en tung axelväska skapar obalans i nacke och axlar

© iStock

Om du inte har hört uttrycket “tech neck”...

…kommer du nog snart få höra det. Allt för många av oss sitter nämligen böjda framåt, för att pilla på mobilen och surfplattan, och det går ut över våra övre nackkotor. Tillståndet har därför fått ett helt eget namn. Vi behandlare ser redan många skador mellan kota 5 och 7. Du kan testa att lägga en kudde under den arm du håller telefonen eller paddan i, så får du en rakare nacke

Nackövningar

Sitter du i samma fåtölj...

…kväll efter kväll, är det en bra idé att inreda ditt hem med flera olika sittplatser. Ensidighet orsakar nämligen spänningar i musklerna och smärtor och slitage på kroppen på lång sikt. Nyckelordet är variation. Gör till exempel en viloplats i form av en matta eller en madrass på golvet där du kan sträcka ut ryggen medan du kollar på din favoritserie eller pratar igenom dagen med familjen.

Variation är också viktigt...

…när du tränar och är på jobbet, om du vill hålla din kropp rörlig hela livet. Genom att variera mellan att sitta och stå på jobbet undviker du ensidigt slitage på kroppen och du blir mer motståndskraftig mot de skavanker som kommer med åldern. När du tränar är en kombination av kondition, styrka, smidighet och balansövningar det som får din kropp att jubla.

Så här varierar du dina arbetsställningar på bästa sätt

Skaffa en hallmöbel...

…som du kan sätta dig på när du tar på dig dina egna, eller barnens, skor. Det hjälper nämligen dina knän, anklar och höfter att hålla längre. Hallen är ett exempel på ett område i våra hem som vi använder flera gånger om dagen, men som vi sällan har fokus på rent ergonomiskt. Men många av oss får utmaningar med speciellt knän och höfter med åldern.

Använder du en axelremsväska...

…så var uppmärksam på att det är dumt att låta väskan hänga på samma axel hela tiden. Det ger en skev belastning på axlar och nacke. Fundera på om den väska du använder dagligen kan vara en som fördelar vikten lite mer över hela kroppen, till exempel en snygg, lite mindre ryggsäck.

En säng som passar just dina behov...

…är en bra investering, för "one size fits all" gäller verkligen inte madrasser. Vissa kroppar älskar en hård säng, medan andra finner lyckan i en mjuk madrass. Gemensamt för alla är att valet av säng är viktigt för att förebygga av diverse skavanker. Var uppmärksam på om din madrass gör din kropp gott eller inte.

GUIDE: Så här väljer du rätt säng

En bra kontorstol, på din fritid...

…låter kanske som en motsägelse. Men många av oss sitter vid datorn även när vi är lediga, och ofta utan att ha en skrivbordsplats hemma. Bra ergonomi handlar om möjligheten att ställa in och inreda omgivningarna så de passar bäst med din anatomi. Och det kan du göra om du skaffar en kontorsstol.

Om du cyklar ofta...

…är en bikefit en bra idé. Det är en genomgång av hur du sitter på din cykel, och företagen som gör bikefitting tar utgångspunkt i din anatomi och fysiologi. Som du kan läsa på sidan 42 är cykling väldigt bra för hälsan, men det kan dock belasta allt från handled till nacke, länd och rygg om din cykel inte är rätt inställd.

Få tips till att undvika smärtor när du cyklar

Tänk på din hållning...

...för du ska leva med den i resten av ditt liv. Vi sjunker ihop allt mer ju äldre vi blir, men vi kan motverka en del av effekten genom att hålla våra muskler starka, så de kan hålla skelettet upprest. Rygg och nacke, men också rumpa och ländrygg hjälper till att hålla ryggraden S-formad. Stärker du de musklerna kan du slippa att utveckla det som brukar kallas puckelrygg.

Testa de här ryggövningarna för en stark och smidig rygg

Artikeln publicerades i I FORM nr 4/2020

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Förebyggande
Förebyggande

Varför har jag ont i magen?

Förebyggande

Så här tar du hand om dina tänder hela livet

Förebyggande

51-åriga Birgitte lever med multipel skleros: "Allt har ett pris"

Förebyggande

MS – här är 7 vanliga tecken du bör hålla koll på

Förebyggande

Den bästa behandlingen mot nagelsvamp

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Förebyggande

Hallux valgus – så här lindrar du smärtorna

Förebyggande

Stärk ditt immunförsvar – du får 5 bra tips här

Förebyggande

Vad är immunförsvaret – och hur funkar det?

Förebyggande

Varför kliar det i min hårbotten?

Förebyggande

Nageltrång – vad kan du göra när tån gör ont?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen