Kvinna har ont i nacken
Välj en praktisk väska –

en tung axelväska skapar obalans i nacke och axlar

© iStock

Så här håller du kroppen mobil hela livet

Helt vanliga vardagssysslor kan vara belastande för kroppen om du inte är uppmärksam. Det är nämligen viktigt att förebygga om du vill att kroppen ska hålla hela livet. Här får du arbetsterapeutens bästa tips.

20 februari 2020 av Line Felholt

OM EXPERTEN

Marie Merrild är privatpraktiserande arbetsterapeut och ägare av verksamheten Evivo, där hon är rådgivare inom bland annat ergonomi och arbetsmiljö.

Om du inte har hört uttrycket “tech neck”... 

…kommer du nog snart få höra det. Allt för många av oss sitter nämligen böjda framåt, för att pilla på mobilen och surfplattan, och det går ut över våra övre nackkotor. Tillståndet har därför fått ett helt eget namn. Vi behandlare ser redan många skador mellan kota 5 och 7. Du kan testa att lägga en kudde under den arm du håller telefonen eller paddan i, så får du en rakare nacke

Nackövningar


Den viktigaste övningen om du ofta sitter med nacken böjd framför en skärm?

Gör en liten dubbelhaka genom att pressa hakan mot bröstet. Det sträcker och stärker nacken. Övningen kan göras både sittande och stående, till exempel när du ser på teve eller inväntar grönt ljus. En massage på dig själv kan också vara skönt.

TIPS! Pressa ev. lite försiktigt på hakan med ett finger.

Sitter du i samma fåtölj... 

…kväll efter kväll, är det en bra idé att inreda ditt hem med flera olika sittplatser. Ensidighet orsakar nämligen spänningar i musklerna och smärtor och slitage på kroppen på lång sikt. Nyckelordet är variation. Gör till exempel en viloplats i form av en matta eller en madrass på golvet där du kan sträcka ut ryggen medan du kollar på din favoritserie eller pratar igenom dagen med familjen.

Variation är också viktigt... 

…när du tränar och är på jobbet, om du vill hålla din kropp rörlig hela livet. Genom att variera mellan att sitta och stå på jobbet undviker du ensidigt slitage på kroppen och du blir mer motståndskraftig mot de skavanker som kommer med åldern. När du tränar är en kombination av kondition, styrka, smidighet och balansövningar det som får din kropp att jubla.

Så här varierar du dina arbetsställningar på bästa sätt

Skaffa en hallmöbel... 

…som du kan sätta dig på när du tar på dig dina egna, eller barnens, skor. Det hjälper nämligen dina knän, anklar och höfter att hålla längre. Hallen är ett exempel på ett område i våra hem som vi använder flera gånger om dagen, men som vi sällan har fokus på rent ergonomiskt. Men många av oss får utmaningar med speciellt knän och höfter med åldern.


1,5 miljoner

svenskar lider av ledbesvär. Ofta är problemen kroniska, men det går att hålla dem under kontroll – bland annat genom motion

Reumatikerförbundet

Använder du en axelremsväska... 

…så var uppmärksam på att det är dumt att låta väskan hänga på samma axel hela tiden. Det ger en skev belastning på axlar och nacke. Fundera på om den väska du använder dagligen kan vara en som fördelar vikten lite mer över hela kroppen, till exempel en snygg, lite mindre ryggsäck. 

En säng som passar just dina behov... 

…är en bra investering, för "one size fits all" gäller verkligen inte madrasser. Vissa kroppar älskar en hård säng, medan andra finner lyckan i en mjuk madrass. Gemensamt för alla är att valet av säng är viktigt för att förebygga av diverse skavanker. Var uppmärksam på om din madrass gör din kropp gott eller inte.

GUIDE: Så här väljer du rätt säng

En bra kontorstol, på din fritid... 

…låter kanske som en motsägelse. Men många av oss sitter vid datorn även när vi är lediga, och ofta utan att ha en skrivbordsplats hemma. Bra ergonomi handlar om möjligheten att ställa in och inreda omgivningarna så de passar bäst med din anatomi. Och det kan du göra om du skaffar en kontorsstol.

Om du cyklar ofta... 

…är en bikefit en bra idé. Det är en genomgång av hur du sitter på din cykel, och företagen som gör bikefitting tar utgångspunkt i din anatomi och fysiologi. Som du kan läsa på sidan 42 är cykling väldigt bra för hälsan, men det kan dock belasta allt från handled till nacke, länd och rygg om din cykel inte är rätt inställd.

Få tips till att undvika smärtor när du cyklar

Tänk på din hållning... 

...för du ska leva med den i resten av ditt liv. Vi sjunker ihop allt mer ju äldre vi blir, men vi kan motverka en del av effekten genom att hålla våra muskler starka, så de kan hålla skelettet upprest. Rygg och nacke, men också rumpa och ländrygg hjälper till att hålla ryggraden S-formad. Stärker du de musklerna kan du slippa att utveckla det som brukar kallas puckelrygg.

Testa de här ryggövningarna för en stark och smidig rygg


Artikeln publicerades i I FORM nr 4/2020

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar