7 myter om platt rumpa

Det finns många historier om bakens för- och nackdelar. Bland annat sägs det att en stor rumpa är lika med god hälsa? Vi har kollat upp vad som stämmer och inte.

Fem kvinnor, rumpor.

Sant eller falskt?

Myt 1: Styrketräningsövningar som squats omfördelar fettet från rumpan!

Falskt! Det råder inga tvivel

Squats är verkligen supereffektiva övningar, om du gärna vill ha en större och mer muskulös rumpa. Men oavsett hur mycket du tränar rumpan så omfördelas inte fettet från baken. Fettet förbränns jämnt från alla depåer i kroppen, om du inte äter fler kalorier än du förbränner. Annars stannar fettet kvar!

Så tränar du dig till fast rumpa.

Myt 2: Storleken på din rumpa avslöjar din kondition!

Falskt!

Platta skinkor som hänger kan ge en fingervisning om att ägaren inte är någon superatlet, men formen på din rumpa bestämmer inte ditt konditionsvärde. Vanligen är en vältränad och muskulös rumpa dock uttryck för att musklerna används mer explosivt. Uthållighetsatleter som maratonlöpare har generellt små rumpor. Men svaret är långtifrån entydigt. Myten avlivas härmed.

Vill du se om ditt konditionsvärde är på topp så kan du räkna ut det här.

Myt 3: En stor rumpa är ett hälsotecken!

Delvis!

När det gäller hjärt-kärlsjukdomar är fettdepåer på rumpa, höfter och lår mycket sundare än fett på magen. Det sistnämnda är ofta lika med större mängder fett runt de inre organen och det ökar din risk för att drabbas av blodproppar och stroke. Generellt är det väsentligt sundare att väga aningen för mycket och äta varierat och sunt samt träna regelbundet, än att vara smal som ett streck – även på rumpan – och inte träna alls. Så en stor bakdel kan vara hälsosam, om du lever sunt.

Här kan du räkna ut din fettprocent och se hur stor den egentligen ska vara.

Myt 4: Brist på motion ger apelsinhud på rumpan!

Delvis sant!

Celluliter beror bland annat på blodcirkulationen i huden, en möjlig inflammation och dina gener. Apelsinhud är en fettansamling, som har förändrat hudens struktur, men även spänstiga 20-åringar kan ha celluliter. Flera faktorer spelar alltså in här.

Här kan du se vad som är påhitt och fakta om apelsinhud – och hur du kan motverka den.

Myt 5: Du får platt rumpa av att sitta mycket!

Falsk!

Falskt! Din rumpa kan inte påverkas av vad du gör när du är inaktiv. Muskulaturen i rumpan påverkas uteslutande av det den utsätts för när du är aktiv. Speciellt explosiva motionsformer stärker rumpan.

Så enkelt kan du träna dig till fastare rumpa på jobbet.

Myt 6: Dina gener bestämmer din rumpas form!

Delvis sant!

Ditt genetiska arv spelar en stor roll i förhållande till var fettet sätter sig, men träning kan också påverka formen. Utövar du en explosiv sportgren minst en gång i veckan flera år i rad, så kommer rumpan också att stärkas med tiden och verka större och mer muskulös.

Ta upp kampen mot generna och träna dig till fast rumpa med åtta enkla och smarta övningar.

Myt 7: Fisk, nötter och avokado omfördelar rumpfettet!

Falsk!

Fleromättade fettsyror är sundare för hjärta och kretslopp än mättat fett från kött, mjölk, ost och smör, men antalet kalorier i de olika fettyperna sätter sig fortfarande, om energimängden är större än det arbete som kroppen utför.

Få fler råd kring hälsa och kost här.