Så tappar du de sista kg med cardioträning

Vill du också gärna gå ner lite i vikt? Då bör du fundera över om du inte ska satsa på den här typen av cardioträning.

Kvinna i träningskläder lyssnar på musik och tittar på sin klocka.

Kämpar du också med de sista kilona? Prova då den här typen av cardioträning!

© iStock

Många vill gärna gå ner lite i vikt. Bara de där sista kg, så den snygga klänningen sitter perfekt och valkarna inte hänger ut över byxkanten.

Men även om du tränar flera gånger i veckan så händer det ändå inget på badrumsvågen. Kanske är det något du då borde göra annorlunda.

Det hjälper inte att springasamma runda eller hoppa upp på löpbandet varje dag. Och även om all motion är bra så går du inte ner i vikt om du hela tiden tränar på samma sätt. Du har garanterat redan hört att du bör kombinera din cardioträning med styrketräning. Det bygger upp musklerna och du förbrännerfler kalorier när du sedan pulstränar.

Om du verkligen vill bli av med de sista kilona bör du träna cardio på ett lite annat sätt än du gör. Allt handlar om att du bör prioritera HIIT-träning – alltså intervallträning. Det sätter fart på både puls och förbränning och gör att du verkligen får ut maximalt av din träning.

Prova t ex detta två gånger i veckan:

Värm upp lätt i 10 minuter.

Träna hårt i 1 minut (spring t ex så fort du kan).

Träna lågintensivt i 1 minut (du kan t ex jogga långsamt).

Gör denna kombination i 10–15 minuter.

Utöver HIIT-träning bör du hitta två andra träningsformer som du kan göra under veckan. Det kan t ex vara dans, yoga, step eller pilates.

Har du ont om tid? Kolla då in de här övningar som effektivt arbetar igenom hela kroppen på bara 10 minuter:

[Få ut det mesta av träningspassen utomhus med en snygg, superlätt löparjacka som andas från Kari Traa HÄR.](http://landingpage.bonniershop.dk/ifo15-se//?node=59806&media=RedArt {"target":"_blank"})