Program 2: Stärk din core med 3 övningar

Lägger du 6 minuter tre gånger i veckan på att träna din core kan du vänta dig en snygg hållning, en vältränad figur, bättre träningsprestation och färre skador. Lycka till!

Dynamisk båt

Stärk din core med övningar som dynamisk båt, planka till pik och låg båt med puls.

© wichmann+bendtsen

Vilka muskler tränas?

Tränar hela bålen på bara 6 minuter.

1. Den raka

... magmuskeln ligger mitt i magen och är känd som sixpack-muskeln. Det är den du använder när du böjer dig fram och den som du tränar mest i klassiska situps.

2. Den djupa

... magmuskeln går tvärs över magen och runt kroppen som en korsett. Den har stor betydelse för din hållning och är viktig att träna om du vill få en platt mage.

3. De yttre sneda

... magmusklerna ligger precis under huden och går snett ner mot höften. Det är dessa du använder varje gång du böjer dig fram och åt sidorna.

4. De inre sneda

... magmusklerna ligger under de yttre sneda och har samma funktion som dem, men de spelar samtidigt en viktig roll i stabiliseringen av ryggrad och höfter.

Gör övningarna tre dagar i veckan, till exempel tisdag, torsdag och lördag.

Magmuskler
© wichmann+bendtsen

Dynamisk båt

a. Kom upp och sitt på sittbenen i en klassisk båt­ställning. Håll in armarna till kroppen.

b. Sug in magen mot ryggraden. Spänn hela kroppen och rulla bakåt på en inandning med händerna över huvudet.

c. Rulla upp i båten igen på en utandning.

Gör 10 repetitioner. Ta en liten paus där du ligger utsträckt på rygg med armarna över huvudet. Gör sedan 10 repetitioner till.

Det gör övningen

Den dynamiska båten stärker inte bara hela bålen, utan också ryggmusklerna. Samtidigt utmanas din balans. En riktigt bra allround-­övning som ser enkel ut, men är enormt effektiv.

Övning 1
© wichmann+bendtsen

Planka till pik

a. Ta på dig ett par strumpor eller placera papptallrikar under fötterna om du tränar på en golvmatta. Ställ dig i en planka med händerna i underlaget och raka armar.

b. Låt fötterna glida så nära händerna som du kan. Armarna ska vara raka under hela övningen.

c. Glid tillbaka till plankan.

Gör 10 repetitioner och ta en liten paus där du vilar på mattan.

d. Kom upp i plankan igen. Med benen ihop ska du nu låta benen glida upp växelvis mot höger och vänster armbåge.

Gör 10 repetitioner.

Det gör övningen

Planka till pik stärker hela bålen – från de översta sneda magmusklerna till ditt bäckens nedersta del. Om övningen är för tuff så behöver du inte gå hela vägen fram till armarna.

Övning 2
© wichmann+bendtsen

Låg båt med puls

a. Börja i en låg båt. Ländryggen ska ligga mot mattan. Håll in armarna till kroppen, spänn alla muskler och sträck ut fötterna.

b. Rulla över och balansera på höger sida av baken. Du ska inte lägga dig helt på sidan.

c. Lyft överkroppen upp och ner i små pulserande rörelser.

Gör 10 repetitioner.

Lägg dig på rygg, sträck upp armarna över huvudet och ta ett djupt andetag. Kom tillbaka till den låga båten, rulla över på vänster sida av baken och lyft överkroppen upp och ner här också.

Gör 10 repetitioner.

Det gör övningen

Övningen tränar samtliga muskler i bålen från de sneda magmusklerna till ditt sixpack och musklerna i bäckenet.

Övning 3
© wichmann+bendtsen

Avslutande övning

Gräshoppan

Avsluta med att ligga på mage med armarna längs kroppen och fötterna utsträckta. Andas in och rulla tillbaka axlarna, lyft överkroppen och benen, och låt fingrarna peka ner mot fötterna.

Håll positionen i fem andetag.

Avslutande övning
© wichmann+bendtsen
De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Mer om Platt mage
Platt mage

Platt mage: 6 saker du bör veta

Platt mage

Platt och stark mage på bara 8 veckor

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Platt mage

Drömmer du om en plattare mage? Här är 2 effektiva program, som hjälper dig på vägen

Platt mage

Från nybörjare till superstark med I FORMs magcamp

Platt mage

I FORMs magcamp del 1

Platt mage

I FORMs magcamp del 6

Platt mage

I FORMs magcamp del 5

Platt mage

I FORMs magcamp del 4

Platt mage

I FORMs magcamp del 3

Platt mage

I FORMs magcamp del 2

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen