Kvinna visar sin mage


© wichmann+bendtsen

Coreträning på bara 6 minuter

En stark core är grundläggande för alla dina rörelser och förebygger skador när du lyfter och rör dig, samtidigt som den ger bättre balans. Här får du två effektiva program som du kan växla mellan för att stärka din core.

15 mars 2018 av Nina Jarnum

Superstark core på bara 6 minuter

Du har säkert hört att det är bra med en stark bål, det som kallas core på gymspråk, men vad handlar det om? Jo, att träna mer än den berömda sixpack-­muskulaturen och aktivera hela kroppskärnan – raka och sneda magmuskler samt den tvär­gående djupa magmuskeln som sitter som ett bälte runt kroppen.

En stark bål är grunden för alla dina rörelser, och förebygger också skador när du lyfter och rör dig samt ger dig bättre balans. När du tränar bålen blir du därför inte bara bättre på att göra helt vanliga vardags­aktiviteter, du blir också bättre på alla sporter – oavsett om det är löpning, bollspel eller yoga.

Första hjälpen för ryggen

Ju mer du sitter ner, ligger i soffan eller motionerar utan att använda musklerna i bålen, desto mer kompenserar du med ryggmusklerna. Därför är ont i ryggen ofta ett tecken på att du har en svag bål. Du kommer helt enkelt att böja och svaja för mycket i ryggraden, och få tajta och orörliga ryggmuskler. När du stärker bålen kommer du tvärtom att kunna röra dig med stabil ländrygg. Det minskar risken för smärtor samtidigt som du får en bättre hållning och en plattare mage.

Hardcore-bålträning

Vi har tagit fram två program som tränar alla muskler i bålen. Allt du behöver är ett par strumpor och sex minuter, sex dagar i veckan. Du kommer att kunna se effekt på stabilitet, styrka, balans och rörlighet redan från början. Och efter ett par månader kommer du också att kunna se förändringarna på din hållning och din mage.

  • Växla mellan programmen så att du gör program 1 varannan dag och program 2 varannan dag. Ta sedan en vilodag.

  • Det är naturligt att få ömma muskler i början. Om övningarna är för tuffa för din nuvarande form kan du börja med att göra färre repetitioner av varje övning. Efter hand som du blir starkare i bålen kan du sakta öka antalet repetitioner av varje övning.

Så får du ALLTID tid att träna

Det kan vara svårt att få in träningen i en hektisk vardag. Men om du alltid hoppar över träningen lurar du faktiskt dig själv på chansen att fylla på energikontot och det tycker vi är synd. Därför får du just nu ett komplett träningspaket med redondoboll, träningsgummiband, foamroller och yogamatta, så att du kan förvandla vardagsrumsgolvet till ett gym när du vill.

Dessutom får du 4 nummer av I FORM fyllda med inspirerande tips, effektiva träningsprogram och läckra, enkla recept, som gör det lättare att leva sunt för bara 149 kr plus porto.

Ja tack, det är precis vad jag behöver!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar