Kvinna tränar
Få en plattare och gladare mage

Att bara träna ger inte en plattare mage, du behöver också tänka på kosten. Här är de bästa kostråden!

Garanterat plattare och gladare mage

En plattare mage är både mer hälsosamt för din hälsa och mer funktionell. Här får du råden som hjälper dig i mål med en plattare och gladare mage.

13 juli 2016 av I FORM-redaktionen

Kosten är minst lika viktig som bra övningar om du vill vara säker på att få en platt mage. Här får du några bra kostråd!

 

7 kostråd för en plattare och gladare mage

  • Drick 1/3 del av din kroppsvikt i dl vatten varje dag.
    Alltså: om du väger 60 kilo ska du dricka 20 dl dagligen = 2 liter + 2,5 dl per 15 minuter du tränar. Löper du till exempel i 30 minuter ska du dricka 1/2 liter mer.

 

  • Undvik att dricka stora mängder vatten i samband med måltider.
    Drick helst vattnet en halvtimme innan du ska äta, det främjar matsmältningen och hjälper dig mot en platt mage. Matsmältningen ska fungera optimalt för att du ska ta upp näringen på bästa sätt men också för att tarmarna inte blir så uppblåsta att magen putar ut.


  • Tugga maten ordentligt.
    Tugga maten så att den är flytande i munnen innan du sväljer, även detta främjar matsmältningen.

 

  • Lägg ner kniv och gaffel på bordet eller tallriken mellan tuggorna.
    På så sätt ger du dig själv tid att tugga maten ordentligt och kastar inte i dig maten, vilket ger både en sämre matsmältning men också gör att du måste äta mer för att känna dig mätt.

 

  • Var uppmärksam på glutenhaltig mat. 
    Gluten är känt för att ställa till det för matsmältningen. Många människor har matsmältningsproblem, vätskeansamlingar, ledsmärtor och stor trötthet i hela kroppen på grund av intolerans mot gluten.

Läs också: Tål du gluten? Läs mer här 

 

  • Ät ris och potatis i små mängder.
    De är mycket kaloririka och om man inte tränar mycket eller har ett mycket fysiskt aktivt jobb kan man spara in en massa kalorier genom att välja bort ris och potatis i större mängder. Man behöver inte alla kolhydrater om man inte rör sig väldigt mycket.

 

  • Få i dig Omega-3
    Köp ett tillskott av Omega-3-fettsyror i en hälsokostbutik. Det ska helst vara flytande, men om du inte gillar det går det bra med kapslar också. Många människor har ett underskott av omega-3-fettsyror i förhållande till vad som är optimalt för hälsan. 

 

Läs mer: Så blir du av med uppblåst och svullen mage

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar