Fem metoder som gör att du får bort fettet på magen

För de flesta kommer magen smygande med åldern. Den goda nyheten är att du med en målmedveten insats lätt kan vända utvecklingen och trimma magen.

Öl och salta chips på ett svart bord

ÖL OCH CHIPS. Om du vill bli av med magfettet är du tvungen att minska kraftigt på intaget av alkohol och diverse sockerbomber.

Magfettet måste angripas från flera vinklar. Det handlar framför allt om att göra något åt de livsstilsfaktorer som ligger bakom bukfetman. Det är de faktorerna du måste besegra.

Kolhydrater

  • Det gör de: Snabba kolhydrater från godis, kakor, läsk, kraftigt förädlade sädesprodukter och andra kolhydratrika livsmedel gör att blodsockret skjuter i höjden. Det påverkar kroppens hormoner och gör att fettdepåerna på magen blir större.
  • Det kan du göra: Börja med att ta bort sockerbomberna. Stora mängder med läsk, godis och kakor finns det inte plats för om du vill minska bukfettet.

    Du bör också minska ned på pasta, ris, potatis och bröd och istället äta mer grönsaker.

    Du kan förbättra kostintaget ytterligare genom att kombinera stärkelsekällorna med protein och fett, t.ex. fet fisk, magert kött och kärnor. Flera undersökningar har visat att dessa födoämnen kan sänka den hastighet som kolhydraterna åker ut med i blodbanan.

Alkohol

  • Det gör den: Alkoholhaltiga drycker som öl, vin och sprit är inga höjdare för magen. Orsaken är att alkohol är ett giftämne som ökar kroppens produktion av stress hormonet kortisol. Det gör att ett eventuellt kaloriöverskott kan sätta sig på magens fettdepåer.
  • Det kan du göra: Dra ned på alkoholintaget. Vill du minska ned på bukfettet är du tvungen att ändra alkoholvanorna och inte dricka mer än 3–5 glas alkohol i veckan.

    Ett bra sätt för att uppnå det målet är att skippa alkoholen under vardagarna och endast ta ett glas eller två på helgerna. De senaste årens rödvinskultur med vin till vardagsmaten är en av flera orsaker till att bukfetman ökat explosionsartat.

Fel fettämnen

  • Det gör de: Mättat fett från kött, pålägg och mejeriprodukter är mycket onyttigt, eftersom det både är extremt kaloririkt och sätter sig specifikt på magen. Ska bukfettet bort gäller det att skära ned på det mättade fettet och istället öka intaget av enkelomättade fettsyror.

    Forskning har visat på att kost som är rik på enkelomättade fettsyror får kroppen att förbränna mer fett från magen.

  • Det kan du göra: Minska ned på matens fettkällor genom att välja feta, animaliska livsmedel. Det ger plats på menyn för flera goda fettkällor. Här är några exempel:

    Feta grönsaker som avokado och oliver Växtoljor som avokadoolja, olivolja och rapsolja Nötter som hasselnötter, jordnötter, pekannötter och pistagenötter Frön och kärnor som linfrön, sesamfrön och solrosfrön Övrigt som havregryn, majonnäs, sill och makrill

Stress

  • Det gör den: Flera studier visar att det finns ett starkt samband mellan stress och bukfetma. Det beror på att stress ökar nivåerna av stresshormoner i kroppen. Hormonerna får kroppen att dra ned på förbränningen vilket försämrar ämnesutbytet. Samtidigt flyttas de överblivna kalorierna till magregionen.

    I kombination med att många människor också konsumerar alkohol och sötsaker när de är stressade, så blir resultatet en cocktail som ger bukfetman en perfekt grund att växa i.

  • Det kan du göra: Du bör först och främst erkänna för dig själv att en stressad tillvaro är ett gift för din ambition att gå ned i vikt. När du kommit fram till den självinsikten så behöver du lägga all energi på att ändra livsstil för att du ska få mer tid över.

För lite träning

  • Det gör den: Det är nästan omöjligt att få bort fett från magen om man inte tränar och utnyttjar varje tillfälle i vardagen att förbränna lite extra kalorier. Måttliga mängder med träning sänker också kroppens nivåer av de stresshormoner som annars bidrar till att fettet sätter sig på magen.
  • Det kan du göra: Se till att planera i förtid så du får tid att träna tre gånger i veckan. Det kan vara en snabb löprunda, en fotbollsmatch med kompisarna, ett styrketräningspass eller vad du nu föredrar. Viktigare än disciplinen är kontinuiteten; se därför till att träningen verkligen blir av.

Ta del av våra 5 tips för hur du kan öka din förbränning genom att promenera här.

    Newsletter background