Viktminskning.
Viktminskning.

Vägrar vikten röra på sig trots att du tränar flitigt? Här är 4 möjliga orsaker.

© iStock

4 skäl till att du inte går ner i vikt

Känner du att du kämpar med vikten men utan att gå ner? Kolla här om det är kosten eller träningen det är fel på.

21 december 2016

Du tränar och tränar, men vikten rör sig inte ur fläcken. Varför är det så?

Många förväntar sig att gå ner i vikt så snart de börjar träna, men så fungerar det långtifrån alltid. Här är de 4 vanligaste misstagen som hindrar dig från att gå ner i vikt.

1. Du äter för mycket

Många fokuserar för mycket på träningen och glömmer kosten, men faktum är att kosten är avgörande för omkring 80 procent av din viktminskning. 

Ta bara 1 portion, drick massor av vatten, ät långsamt och ät inte mellan måltiderna. Håll dig till 3 huvudmåltider per dag när du inte tränar.

2. Du äter fel råvaror

Stärkelsen i matvaror som bröd, pasta, ris och potatis smakar gott, men innehåller massor av kalorier. Spara stärkelse i begränsade mängder till de dagar du tränar och håll dig i övrigt till grönsaker, fisk, magert kött och magra mejeriprodukter samt frukt de andra dagarna. Att du ska undvika socker vet du förstås redan. 

Välj generellt rena råvaror och produkter med så kort innehållsförteckning som möjligt.

3. Du tränar för länge

Tränar du mycket längre än en timme ökar din aptit väsentligt. Därmed riskerar du att äta långt mer än du har förbränt under träningen.

4. Du styrketränar inte

Löpning är bra, men om du vill gå ner i vikt är det en bra idé att komplettera med styrketräning. På så vis bygger du upp mer muskelmassa – och ju mer muskler, desto högre förbränning får du.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar