Kvinna tränar med hopprep utomhus.
Hopprep aktiverar hela kroppen.

Ett hopprep fungerar både hemma, på gymmet och ute i det fria.

© istock

Hopprep – enkel och rolig träning för hela kroppen

Hopprep är en effektiv fettförbrännare som du kan ta med dig överallt. Som bonus aktiverar hoppning de flesta musklerna i kroppen. Få svar på dina frågor om träning med hopprep här, och börja hoppa!

16 juli 2019

Har du inte hoppat hopprep sedan du var barn är det på tiden nu. Träning med hopprep är nämligen ett enkelt sätt att förbränna kalorier, och du kan göra det både inomhus och ute. Hopprep används speciellt inom kampsporter som boxning, då det tränar koordination mellan händer och fötter. Men hopprep kan användas av alla som vill ha en rolig och enkel workout.


Vilka övningar kan jag göra med hopprep?

Vad tränar jag med hopprep?

Hur många kalorier förbränner jag med hopprep?

Hur långt ska ett hopprep vara?

Vilket hopprep ska jag välja?


5 fördelar med hopprep:

1. Hopprep är superbra konditionsträning, där du snabbt får upp pulsen och får en hög förbränning.

2. Det är enkelt att komma igång. Träning med hopprep kräver varken stora muskler eller superkondition. Du kan starta lugnt och stilla och sedan öka både intensitet och svårighetsgrad, i takt med att du blir bättre.

3. Hopprep väger inte mycket, så du kan enkelt ha med det i väskan när du t ex åker på semester eller till sommarstugan.

4. Hopprep tränar balansen. Tekniken när du hoppar hopprep kräver lite övning, men när den väl sitter på plats, så är det en effektiv balansövning.

5. Hopprep kan användas överallt. Du behöver inget gymkort för att hoppa hopprep. Använd ditt hopprep hemma i vardagsrummet eller ute i trädgården.

 

Vilka övningar kan jag göra med hopprep?

Hopprep ger otaliga träningsmöjligheter för både nybörjare och mer vältränade. Oavsett vilka övningar du gör är det viktigt att hålla knäna mjuka och fjädrande. En klassisk övning med hopprep är att jogga lätt på stället, som om du var ute och joggade en runda. Vill du få ut ännu mer cardio av ditt hopprep, så kan du göra höga knälyft medan du hoppar. Har du bra koll på din teknik kan du prova att växla från fot till fot, eller köra slalom där du hoppar från sida till sida med benen ihop. Få fler övningar i vårt hopprepsprogram.

 

Vad tränar jag med hopprep?

Hoppning är fantastisk cardioträning, men det är faktiskt också bra styrketräning som stramar upp kroppen. Du använder i stort sett alla muskler i kroppen när du hoppar. Du tränar biceps och triceps genom att hålla hopprepet i konstant rörelse. Du tränar magmuskler genom att hålla din core spänd, medan du hoppar upp och ner och fram och tillbaka. Samtidigt tränar du i stort sett alla muskler i ben och rumpa när du hoppar i ett konstant flow.

 

Hur många kalorier förbränner man med hopprep?

Man förbränner cirka 8–10 kalorier i minuten när man hoppar. 10 minuter med ett hopprep ger alltså en kaloriförbränning på cirka 100 kalorier. Det motsvarar att du är ute och springer i ett tempo på cirka 10 km/h. 

 

Hur långt ska ett hopprep vara?

Hopprepet ska ha rätt längd i förhållande till din längd. Ställ dig på mitten av ett hopprep med fötterna ihop och dra i bägge handtagen. Om handtagen når upp till cirka under armhålan, har du rätt längd på hopprep. Om du inte har möjlighet att prova ett hopprep i butiken, så köp ett med justerbar längd som du kan fixa till hemma.

 

Vilket hopprep ska jag välja?

Hopprep finns i många olika varianter. Både de enkla som består av ett snöre med handtag, och så de mer avancerade med justerbar längd och varvräknare. Generellt finns det två sorters hopprep: hopprep med mjukt snöre av t ex gummi och hopprep med hårt snöre av t ex plast och stål. Hopprep med mjukt snöre passar nybörjare bra, då det inte gör så ont om du blir träffad av det. Hopprep med hårt snöre ger dock ett högre tempo. 

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar