Hur lite styrketräning kan jag nöja mig med?

Jag är löpare och älskar det – men jag tycker att det är trist att styrketräna. Hur lite kan jag egentligen nöja mig med – och ändå vara ”stark nog”?

En bra tumregel att sikta på är att styrketräna två gånger i veckan. Den mängden gör att musklerna utmanas tillräckligt mycket för att de ska utvecklas vecka efter vecka. Du får självklart ut extra mycket om du tränar tre gånger i veckan, men vinsten i att gå från en till två gånger i veckan är betydligt större.

Träningen behöver inte vara så våldsamt om­fattande – det viktigaste är att du regelbundet utmanar de stora musklerna i kroppen.

Om du brukar tycka att styrketräningen blir tråkig, kan du välja cirkelträning där du har högt tempo och skippar pauserna mellan varje övning.

Så tränar du hela kroppen

Du gör varje övning i en minut och byter direkt till nästa. Tre omgångar gör underverk för din styrka.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background