Hur lite styrketräning kan jag nöja mig med?

Jag är löpare och älskar det – men jag tycker att det är trist att styrketräna. Hur lite kan jag egentligen nöja mig med – och ändå vara ”stark nog”?

En bra tumregel att sikta på är att styrketräna två gånger i veckan. Den mängden gör att musklerna utmanas tillräckligt mycket för att de ska utvecklas vecka efter vecka. Du får självklart ut extra mycket om du tränar tre gånger i veckan, men vinsten i att gå från en till två gånger i veckan är betydligt större.

Träningen behöver inte vara så våldsamt om­fattande – det viktigaste är att du regelbundet utmanar de stora musklerna i kroppen.

Om du brukar tycka att styrketräningen blir tråkig, kan du välja cirkelträning där du har högt tempo och skippar pauserna mellan varje övning.

Så tränar du hela kroppen

Du gör varje övning i en minut och byter direkt till nästa. Tre omgångar gör underverk för din styrka.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background