Hur undviker jag slappa bröst?

Det finns mycket du själv kan göra för att få snyggare och mer fasta bröst. Men vad skulle det vara, tänker du kanske? Det berättar vi här.

Få fasta bröst

Träna dina bröstmuskler tre gånger i veckan för att få snygga och fasta bröst. Kom bara ihåg att lyfta tungt!

© iStock

Frågor

Jag håller på och går ner i vikt och det verkar gå bra. Men jag märker att mina bröst har börjat hänga på kuppen – hur undviker jag att få slappa bröst?

Svar

Det finns mycket du själv kan göra för att få snyggare och fastare bröst, och det låter som att du redan är på god väg! Bröst består nämligen både av fett och muskler, och när du tränar brösten på rätt sätt blir de automatiskt fastare.

Om du fortfarande har mycket fett i dina bröst, syns det kanske inte att musklerna har vuxit utan då "blandas" dessa in med fettvävnaden. Men om du har mycket små bröst, och därmed lite fett, så kan man se att det är muskeln som formar bröstet. Oavsett så ger träningen snyggare och mer fylligare, runda bröst.

En av de bästa övningarna för att träna bröstmuskulaturen är breda armhävningar där du ser till att få bröstet så långt ner mot marken som du bara kan. Pressa upp överkroppen igen först när bröstet är 5 cm från marken. Bänkpress fungerar också bra; ligg till exempel på en bänk och pressa två vikter eller en stång mot taket.

Om du tränar bröstmusklerna tre gånger i veckan med så tunga övningar så att du kan göra max 10-12 stycken och verkligen måste anstränga dig för att göra den sista, är du på god väg till att få fasta bröst.

Det finns alltså mycket du kan göra för att fixa till brösten, men förvänta dig inte att du får tillbaka din gamla byst - för när du går ner i vikt gör du dig av med fett även från brösten.

Det är möjligt att träning inte räcker, om du har haft mycket stora bröst och gått ner mer än 15-20 kilo. Då kan en lösning vara att få plastikkirurgisk hjälp med brösten.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Träning
Annons

Enkla och roliga aktiviteter hemma!

Annons

“När jag tränar vaknar jag piggare och har mer ork”

Annons

Gör utomhusträningen kul i höst och vinter

Träning

5 muskler du tränar i roddmaskinen

Träning

Fem skäl till varför tennis är genialt

Träning

Vad kan 10 minuters träning göra? Se Camillas överraskande resultat

Träning

Mette hade inte tid att träna – lösningen var överraskande enkel

Träning

Så lätt hittade Lise träningsglädjen

Träning

Träningsexperiment: “Nu kan jag helt enkelt inte sluta träna”

Träning

10 minuters träning i 8 veckor fick fram träningsglädjen hos Bettina

Träning

De 6 bästa uppvärmningsövningarna innan träning

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen