Varierad träning gör dig stark snabbare

Du blir snabbare stark om du varierar dina repetitioner när du styrketränar. Däremot gör den ingen skillnad för storleken på dina muskler, sammanfattar en danska studie.

Kvinna i träningskläder som lyfter en vikt och ler.

STYRKA Du får starkare, men inte större, armar när du varierar mellan många och få repetitioner.

© iStock

Vad funkar bäst på gymmet – att göra många repetitioner med lätta vikter eller få repetitioner med tunga vikter?

Om du redan tränar oh ditt mål är att bli stark snabbt så bör du växla mellan de två metoderna.

Så lyder slutsatsen i en ny dansk studie där man har jämfört 25 existerande studier om styrketräning med fler än 1.200 deltagare.

Starkare men inte större

Du kan däremot inte räkna med att dina överarmar kommer att bli större snabbare, oavsett om du varierar din träning eller inte.

Studien visar nämligen också att det primärt är din styrka och inte din muskeltillväxt som ökar när du varierar hur tungt du lyfter och hur många repetitioner du gör.

Förklaringen finns nämligen i vårt nervsystem.

“När vi styrketränar aktiveras några motoriska nerver i hjärnan som har inflytande på vår koordinations- och prestationförmåga. Det tyder på att varierad träning i högre grad ökar aktiveringen av dessa nerver”, säger en av forskarna bakom studien, Lukas Moesgaard.

Metoden med att variera träningen varje dag eller varje vecka gav enligt studien störst effekt hos tränade personer. Helt otränade personer behöver inte variera för att uppnå styrkeframgång.

TRÄNA SÅ HÄR OM DU VILL…

... BLI STARK SNABBT

Dina armar blir starkare, men inte större, när du växlar mellan många och få repetitioner.

Variera din träning. Gärna från vecka till vecka, t ex:

  • Jämna veckor: Många repetitioner med en lättare viktstång/hantel
  • Udda veckor: Få repetitioner med tunga viktstänger/hantlar

... HA STÖRRE MUSKLER

Gör så många repetitioner att du är helt utmattad och inte kan göra fler. Ju oftare du tränar, desto större muskler. Repetitioner och vikt spelar inte så stor roll, så länge du tränar tills du är helt slut.

Källa: Köpenhamns Universitet

Newsletter background