Ny formel för kvinnors maxpuls

Om du har räknat ut din maxpuls enligt den ”gamla” formeln: ”220 slag minus din ålder”, så har du kanske estimerat den alldeles för högt. Nu kommer nya bud, vi lär dig formeln.

Detta enligt amerikanska forskare, som efter att ha testat 5 400 kvinnor har kommit fram till att den traditionella formeln är mer exakt för män, medan den generellt ger kvinnor en för hög maxpuls.

De har därför kommit fram till en ny formel som skulle vara mer exakt. Prova den, men var uppmärksam på att maxpulsen är mycket individuell. Ett fysiskt test ger det enda helt exakta mått du kan få.

Beräkna din maxpuls

Ny metod (för kvinnor)

Maxpuls = 206 – (80 % av din ålder)

Exempel med en kvinna på 30 år: 206 – (0,80 x 30) = 206 - 24 = 182 slag/min.

Gammal metod (primärt för män)

Maxpuls = 220 – din ålder

Ex med en kvinna på 30 år (gammal metod): 220 – 30 = 190 slag/min.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background