Ny formel för kvinnors maxpuls

Om du har räknat ut din maxpuls enligt den ”gamla” formeln: ”220 slag minus din ålder”, så har du kanske estimerat den alldeles för högt. Nu kommer nya bud, vi lär dig formeln.

Detta enligt amerikanska forskare, som efter att ha testat 5 400 kvinnor har kommit fram till att den traditionella formeln är mer exakt för män, medan den generellt ger kvinnor en för hög maxpuls.

De har därför kommit fram till en ny formel som skulle vara mer exakt. Prova den, men var uppmärksam på att maxpulsen är mycket individuell. Ett fysiskt test ger det enda helt exakta mått du kan få.

Beräkna din maxpuls

Ny metod (för kvinnor)

Maxpuls = 206 – (80 % av din ålder)

Exempel med en kvinna på 30 år: 206 – (0,80 x 30) = 206 - 24 = 182 slag/min.

Gammal metod (primärt för män)

Maxpuls = 220 – din ålder

Ex med en kvinna på 30 år (gammal metod): 220 – 30 = 190 slag/min.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background