Värm upp och undvik löparskador

Låter det tråkigt med uppvärmning? Läs om hur snabbt det kan bli ännu tråkigare att hoppa över uppvärmningen. Kodordet är löparskador ...

Kvinna värmer upp innan löpning.

Om du värmer upp ordentligt innan du springer så minskar du risken för löparskador väsentligt.

© iStock

Är du en av alla löpare som konsekvent hoppar över uppvärmningen? Då är risken stor att du hamnar i en annan stor grupp. Nämligen i den grupp löpare som får en skada. Hälften av alla löpare skadar sig varje år, enligt forskare.

Det finns flera orsaker till att en löparskada uppstår. En av de vanligaste är att du inte värmer upp tillräckligt och går ut för hårt. Ju varmare dina muskler, ledband och senor är, desto lägre är risken för en skada.

LÄS OCKSÅ: Bästa övningarna för hälsporre

6 övningar som förebygger löparskador

  1. Stå med armarna ner längs sidorna. Gör sidoböjningar växelvis åt höger och vänster sida. 10 st åt varje håll.

  2. Stå med armarna i kors framför bröstet. Rotera nu överkroppen växelvis åt höger och vänster. 10 st åt varje håll.

  3. Stå med raka ben. Luta dig framåt med sträckta armar och försök att nå golvet. Räta upp dig igen. 10 st.

  1. Stå med raka ben och vikten på hälarna. Gör en squat genom att skjuta bakdelen bakåt och böj knäna tills dina lår är i vågrät position. Gå långsamt upp igen. 10 st.

  2. Gör lunges genom att ta ett stort steg framåt med ditt ena ben. Hela foten ska vara i golvet på det främre benet. Böj knäna så långt ner som möjligt, gå sedan upp igen, ta ett steg tillbaka och upprepa med det motsatta benet. 10 st totalt.

  3. Stå på det ena benet. Rita små cirklar i luften med din andra fot, först åt ena håller och sedan åt det andra. Gör 10 cirklar åt båda hållen. Upprepa med den motsatta foten.

Nu är du redo. Börja med att gå raskt i ett par minuter. Lunka sedan i 5-6 minuter, innan du ger järnet.

LÄS OCKSÅ: Så håller du dig i form med en korsbandsskada

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Mer om Löptips
Löptips

Få 3 bra styrketräningsövningar som gynnar dig i löpspåret.

Löptips

Corona kan leda till löparskador

Löptips

Ny löpare? Så snabbt kan du springa 5 km

Löptips

Löptur vs föroreningar – vad vinner?

Löptips

9 geniala råd som gör din löprunda lättare

Annons

De 7 bästa tipsen: Så här kommer du i bra löpform lagom till sommaren

Löptips

Starta din egen löparklubb och kom iväg varje gång

Löptips

10 TIPS: Få ut mer av dina löprundor

Löptips

Är det skadligt att springa när det är kallt?

Löptips

5 goda tips för dig som hatar löpning

Löptips

Så bra är det att ha en löparkompis

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen