Lyssna på din kropp

Du kommer ingenstans utan välplanerad träning och en plan över vätska och energi.

Husk væske når du løber de lange ture...

1. Få tillräckligt med kolhydrater

Ät en liten portion extra pasta eller bröd till de sista måltiderna innan det långa loppet. Det fyller på dina kolhydratdepåer så du förlänger tiden det tar innan lagren är tömda. Se också till att förse kroppen med kolhydrater under själva loppet. Se schemat här nedan.

2. Drick ordentligt under loppet

Uttorkning tvingar kroppen att spara på vätskan och minska svettproduktionen. Det försämrar kroppens förmåga att kyla av sig och ökar risken för överhettning, något som skickar dig rakt in i väggen. Se schemat här nedan.

3. Disponera loppet rätt

Om du går ut för hårt riskerar du att tära för hårt på dina kolhydratreserver. Därigenom kommer musklerna tidigare att, på allvar, ge dig trötthetssignaler. Träna på att hålla ett konstant tempo och använd pulsklocka och/eller hastighetsmätare för att hålla tempot nere. Tänk på att de flesta rekord sätts av idrottare som klarar av att hålla samma fart på sista delen, som på första delen, av loppet.

4. Spring lååångt

Dina musklers förmåga att tåla löpbelastning spelar stor roll. Därför är det viktigt att du, genom att tillryggalägga många mil, härdar vävnaderna. Tänk gärna på att ”få mil i benen” genom att krydda ditt maratonprogram med ett par extra smårundor, om det låter sig göras.

Energi under träning

Ditt vätske- och energibehov under ett långt lopp hänger samman med din vikt. Här kan du se hur mycket du ska äta och dricka var 5:e km för att hålla din kropp så fräsch som möjligt.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background