Kvinnor i träningskläder.

Med en eller flera löparkompisar är chansen stor att ni får extra trevligt efter löpträningen.

© iStock

Därför är det bra att ha en löparkompis

Det har en enorm betydelse för din löpprestation om du har en löparkompis. Se bara här!

24 augusti 2017 av Maria Albøg Jespersen

En slankare kropp, markerade muskler, starkare skelett och en högre energinivå. Du vet redan att det finns många sunda fördelar med att springa ett par gånger i veckan. Men det kan faktiskt gagna din löpprestation ännu mer om du hittar någon att springa tillsammans med. Här får du fyra goda skäl till att bli medlem i en löpargrupp.

BRA ERBJUDANDE: Just nu får du en snygg, långärmad träningströja från Craft – perfekt till allt från raska promenader till styrketräning och löpning + 4 nummer av I FORM för endast 149 kr + 49,50 i porto (totalt 198,50 kr).

1. Du kommer iväg

När någon står och väntar på dig är det svårare att skippa träningen när regnet öser ner och soffan verkar mer lockande. För då kommer det inte att bli kul efteråt.

2. Du får stöd

En klapp på ryggen i krävande terräng, ett par uppmuntrande ord när vägen känns tuff och en high five när ni är klara. Stöd och uppmuntran från din träningskompis kan motivera dig och (kanske) få dig att glömma din frustration när benen är trötta och du helst av allt bara vill springa hem. 

3. Ni kan pressa varandra

Sannolikheten är stor att ni håller tempot uppe när ni är två för ingen vill vara den som saktar ner. Speciellt under intervallträning är det bra att vara flera då det faller sig mer naturligt att ge järnet när det finns någon att hålla jämna steg med. 

4. Ni kan bli bättre tillsammans

Genom att jämföra varandras löptider kan ni både springa längre och snabbare. Enligt en amerikansk studie har det en positiv effekt på löpprestationerna när löpare jämför löpdata i virtuella nätverk.

Källor: health.com, arkiv m fl   

Så kommer du ALLTID ut och springer

Egentligen är du typen som gillar att springa, men just idag har du lite ont i huvudet och igår var du superstressad. Men imorgon, DÅ ska du bara ut – om det nu inte regnar …

Sätter dina dåliga ursäkter käppar i hjulet för dina löpardrömmar så har vi ett förslag till dig.

För det första; Motion är inte något du gör MOT dig själv, utan FÖR dig själv. Bristande energi, huvudvärk och stress försvinner inte efter en kväll i soffan: Men en snabb löprunda runt kvarteret med frisk luft i ansiktet och din favoritmusik i öronen ger dig andrum och tid för dig själv. Här kan du ladda batterierna och släppa dagens problem – och du behöver inte springa ett halvmaraton för att märka effekten.

För det andra; Kan du bara springa när det är vindstilla och solen skiner blir det inte mycket löpning på våra breddgrader. Du kommer väl ihåg att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder, och just nu får du en träningströja från Craft tillsammans med 4 nummer av I FORM för endast 149 kr plus 49,50 kr i porto (totalt 198,50 kr).

Ja tack, jag vill gärna börja springa nu!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar