Tilde gick 10.000 steg: “Min kropp har stramats upp”

För Tilde var det frustrerande att se vikten gå uppåt. Hon saknade en motionsform som passade henne. Efter att ha gått 10.000 steg om dagen gick hon både ner i vikt och återfann rörelseglädjen.

Tilde har gått 10.000 steg om dagen i 10 veckor för att gå ner i vikt.

10.000 STEG – “En dag blev jag sugen på att gå ut och springa. Det har jag aldrig haft lust till förut. Jag kände mig bara redo för det. Det är en seger för mig.”

© Thomas Dahl

Tilde älskar att vara i naturen och promenera för att samla tankarna. Hon vill också gärna gå ner i vikt. Så nu ska hon försöka att kombinera de två sakerna: Att gå 10.000 steg om dagen för att gå ner i vikt. Hur det gick – och vad hon fick ut av projektet – kan du läsa om här. Kanske är det något för dig också?

Varför blev du försöksperson?

“Det kändes överskådligt och som något jag kunde få plats med i min vardag. Det tilltalade mig också att det var utomhus. Jag är inte särskilt sportig, och jag har aldrig sprungit för jag gillar inte att få upp pulsen och känner inte att mina höfter klarar det. Dock gillar jag att dansa en gång i veckan. Jag vill gärna ha roligt när jag rör mig.”

Vad har varit det bästa med att gå varje dag?

“Att jag känner mig starkare och mer hälsosam. Framförallt kring höfter och bäcken, där jag tidigare hade ont och kände mig svag. Det har liksom stramats upp inifrån. En dag blev jag sugen på att gå ut och springa. Det har jag aldrig haft lust till förut. Jag kände mig bara redo för det, och det är en seger för mig.”

Vad har varit det värsta med att gå varje dag?

“När jag skulle ut och gå efter att ha kommit hem sent. Jag har också fått skjuts iväg och klivit ur bilen cirka 10 km hemifrån och sedan gått hem.”

Är du till freds med resultatet?

“Ja, det är jag. Jag hade hoppats på en större viktminskning, men jag är glad för känslan jag har fått inuti, och jag känner skillnad på mina kläder. Jag känner att jag har fått en lite plattare mage, och ett bättre självförtroende. Om jag hade tänkt på kosten också hade jag säkerligen gått ner mer i vikt. Under den senaste månaden har jag tagit ett äpple istället för något gått när jag har varit sugen, men jag har inte varit konsekvent med det.”

Vad tar du med dig från testet?

“Jag vill gärna fortsätta att gå, men det räcker nog med 3 dagar i veckan. Jag vill ta en promenad istället för att ligga i soffan efter jobbet för det ger mig mer energi. Jag har lyssnat på ljudböcker samtidigt som jag sett mycket av naturen. Det har givit mig många bra saker. Det har inte varit något negativt egentligen.”

Newsletter background