Maria gick intervaller: "Jag trodde inte att jag kunde gå ner i vikt genom att bara gå"

Efter 10 veckor då Maria har prioriterat att gå intervaller, ser hon resultat. Både på midjemåttet, vikten och framförallt energinivån.

Maria har gått intervaller i 10 veckor och fick vinster på både vikten och välbefinnandet.

INTERVALLGÅNG – Du får större resultat av dina promenader om du byter tempo under tiden.

© Thomas Dahl

Maria ville gärna gå ner i vikt. Men med två små barn hemma och heltidsjobb, är det svårt att pressa in träning i veckoschemat. Att gå intervaller, där man växlar mellan ett lågt och ett högt tempo, är den typ av gå-träning som ger störst energiomsättning. Läs mer här och se om 10 veckor med intervaller blev det som hjälpte Maria att nå sina mål.

Hur har det varit att delta i projektet?

“Det har varit härligt enkelt att få till faktiskt. Det kräver ju ingen utrustning att gå och man kan gå när det passar. Du behöver inte gå hela sträckan på en gång utan kan dela upp det under dagen. På eftermiddagarna är jag ensam med mina barn på 3 och 5 år, så jag har gått på lunchrasten och sent på kvällen. Det har varit skönt att röra på sig mer än vanligt. Och jag har inte haft någon träningsvärk eller liknande.”

Vad har varit det bästa med att gå varje dag?

“Att få mer egentid. Att prioritera mig själv och mitt välbefinnande. Nu ska JAG ut och gå och få en liten paus från mina barn – får man säga så? Jag kopplar verkligen av då. Jag lyssnar på en podcast eller musik och tänker på ingenting medan jag motionerar.”

Vad har varit det värsta?

“Ingenting faktiskt. Eller det var lite jobbigt när barnen somnade först halv nio och det regnade ute, och jag skulle gå ut och gå. Det tog emot lite, men även det var helt okej.”

Vilka resultat har du uppnått?

“Jag har gått ner 2,5 kg. Och jag har inte justerat kosten. Jag har ätit lika mycket glass och choklad som jag brukar. Det är jag till freds med. Jag trodde inte jag skulle märka något för jag gick rätt mycket redan innan. Och jag trodde jag var tvungen att ändra på mina matvanor.”

Har du fått ut något mer av att gå?

“Det har varit skönt att röra på mig mer. Det ger mycket välbefinnande. Jag känner mig lite starkare i kroppen och i bättre kontakt med mig själv.”

Vad tycker du om programmet?

“De dagar jag skulle gå intervaller skulle planeras så att jag kunde gå 30 minuter sammanhängande. Men annars har det varit enkelt. Jag tycker inte det varit någon stor insats, inte ens i slutet när jag skulle gå längst i högt tempo.”

Vad har du lärt dig?

“Att allt är motion. Det behöver inte vara så besvärligt. En promenad är bättre än ingenting. Jag vill fortsätta att lägga in promenader under mina dagar. Minst 10.000 steg. Nu sitter det i ryggraden. Om jag så behöver gå ut med soporna tre gånger om dagen och ta en omväg runt kvarteret så ska jag få ihop mina steg.”

Vad vill du säga till andra som vill promenera för att gå ner i vikt?

“Det finns annan motion som är mer effektiv för att gå ner i vikt. Men jag är överraskad över att jag har gått ner 2,5 kilo. Om man ändrar kosten också kan man nå mycket längre tror jag. Men promenaderna smittar av sig på kosten. Jag har tänkt: Nu när jag är igång med att göra något bra för mig själv vill jag inte sabba resultatet genom att äta godis eller ta en extra portion av middagen.”

Program för intervallgång


Använd nedanstående program 3 dagar i veckan. Gå 10.000 steg fördelade över hela dagen veckans övriga dagar – det är dock tillåtet att ta en vilodag.

Program för intervallgång

INTERVALLGÅNG – Här är programmet för 10 veckors intervallpromenader

© I FORM
Newsletter background