Kvinna promenerar
Kan 4 veckors promenader förändra något?

Vår testperson Lisa har följt I FORMs gå-program under fyra veckor. Se resultatet här

© Jakob Helbig

Lisa följde I FORMs gå-program under 4 veckor: Promenaderna har gett mig mycket mer energi"

Mer energi, bättre humör, mindre ryggsmärtor, mindre sockersug och lösare byxor är resultatet för Lisa Bellamy, efter att ha testat IFORMs gå-program under fyra veckor. Här kan du läsa om Lisas positiva upplevelser kring programmet och få hennes bästa råd.

19 december 2019 av Inge Eriksen

Massor av fördelar med promenader

Det där med motion har aldrig haft någon högre prioritet för 39-åriga Lisa. Som pedagog har hon visserligen inget stillasittande jobb, men på fritiden har det varit ont om svettdrypande träning. Lisa ville dock komma igång och frestades att testa I FORMs gåprogram. Efter fyra veckor med dagliga promenader är motionen här för att stanna.

– Det bästa med promenaderna har varit att jag nu har hittat en träningsform som passar för mig, och som jag kommer att fortsätta använda. Det känns så bra i kroppen att jag nu gör det här för mig själv, säger Lisa, som också har fått en oväntad bonus:

– En helt fantastisk grej är att mina promenader har gjort mig bättre i ryggen. Jag har legat på en spikmatta nästan varje dag i fem år för att lindra mina smärtor i ryggen, men nu räcker det med en gång i veckan.

HÄR kan du ladda ner IFORMs gå-program 

Vad har varit den största utmaningen?

– Det svåraste var att komma igång, och så att behöva ha tålamod. Jag var så spänd på resultatet, men det tog några veckor innan jag såg någon effekt på måttbandet och vikten. Jag kunde känna skillnaden, men hade faktiskt börjat tvivla på om jag över huvud taget skulle få några synliga resultat. Men så kom de plötsligt, och det var supermotiverande.

Hur har du annars motiverat dig själv de fyra veckorna?

– Jag har använt en pulsklocka på alla mina promenader och det har varit en riktigt bra motivationsfaktor för mig. Och så har jag gjort en musiklista som heter ”I can do it”, som jag lyssnar på varje gång jag är ute och går. Det är så coolt att ha en bra låt att gå till. Det hade inte varit samma sak utan musik.

Hur har motionen påverkat dig mentalt?

– Promenaderna har haft stor effekt på mitt humör. Om jag någon dag har varit på lite dåligt humör har det varit en jättebra hjälp för att komma iväg. Jag har över lag blivit gladare och har fått MYCKET mer energi. Särskilt de tuffaste träningsdagarna gav ett stort lyft. Trots att träningen tar tid har den faktiskt givit mig mer tid, eftersom jag har varit piggare på kvällen. Förr blev jag tidigare trött och orkade inte med så mycket prat, och det har ändrat sig. Jag har inte heller haft riktigt samma sötsug – det hände efter ett par veckor.

Har du fått andra nya vanor under experimentet?

– Jag har fokuserat mycket på att få in så många steg som möjligt på kontot under dagen. På jobbet har jag därför snabbt anmält mig som frivillig om något skulle hämtas. Jag har också dragit ner på min förbrukning av läsk. Förr drack jag ofta en halv liter läsk efter jobbet, men nu tar jag en halv liter kolsyrat vatten med citron. Och det har även smittat av sig på mina kostvanor. Jag äter mer sallad och har på det hela taget lagt tid på att göra mer hälsosam mat.

Har du blivit överraskad av något under tiden?

– Det tog faktiskt inte lång tid innan mina byxor började hänga, och det blev jag överraskad av. Den största överraskningen är dock att jag gick från att ”bara”behöva genomföra de fyra veckorna till att det nu ska bli min nya livsstil. Det hade jag inte väntat mig. Det har också överraskat mig att jag kan träna effektivt utan att överanstränga mig. Jag har dåliga erfarenheter av att träna på gym, men det här programmet förstår jag, och så har det varit härligt att träna utomhus.

Lisas förvandling

På bara fyra veckor har Lisa blivit både snabbare, smalare och gladare. Du ser i schemat nedan, vilka fysiska förändringar som skett hos Lisa.

Lisas 4 bästa tips inför programmet

  • Ha tålamod. Resultaten kommer efter hand.
  • Se promenaderna som egentid, där du gör något bra för dig själv.
  • Planera din träning dagen före. Lägg till exempel fram dina träningskläder så att de är klara när du kommer hem från jobbet.
  • Kom ihåg att berömma dig själv efter varje promenad.


Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar