10 fel du kanske gör när du promenerar

De flesta kan gå, men det finns trots allt en rad trick som kan göra dina promenader enklare, mer effektiva och mer behagliga. Här får du 10 tips!

Kvinna som är ute och går

PROMENADER Älskar du att gå promenader? Kolla här om du med små justeringar kan få en ännu bättre promenad-upplevelse.

© Jakob Helbig

1. Dina strumpor sitter inte ordentligt

Problem: Veckar sig dina strumpor kan det resultera i skavsår och blåsor och där med en smärtsam promenad.

Lösning: Det lönar sig att vara ordentlig när du tar på dig strumporna. För många är det faktiskt skönt att ta på sig två strumpor – på så sätt gnider sig strumporna mot varandra istället för mot huden, vilket är anledningen till att du får skavsår.

Har du en tendens att få blåsor på samma ställe varje gång kan du testa om skavsårsplåster äär något för dig.

Ska du gå långt så ta allt med dig en ren nål, en desinficerande våtservett och skavsårsplåster i fickan.

2. Du har druckit massor av vatten precis innan

Problem: Förmodligen behöver du kissa längs vägen och om du inte är mitt ute i ödemarken – eller i närheten av en toalett – är det inte så enkelt att göra något åt det.

Lösning: Nöj dig med ett glas vatten under de sista timmarna innan du ger dig iväg, och kissa precis innan du går.

Går du i stan finns det många ställen du kan låna en toalett, och du kan också smyga iväg bakom ett träd eller en buske.

Kvinna på promenad, närbild av hennes skor

PROMENAD Ska du ut och gå långt så se till att du har gått in dina skor på förhand. Nya skor är no go.

© Jakob Helbig

3. Du har inte gått in dina skor innan

Problem: Du riskerar att få skavsår och blåsor om du ger dig ut på en långpromenad i splitternya skor eller vandringskängor.

Lösning: Gå runt med skorna eller kängorna hemma. Börja med att ta korta turer och öka sedan gradvis distansen.

4. Du spänner dina axlar

Problem: Går du axlarna spända och lyfta kan det ger spänningar och på sikt smärtor i axlar och nacke.

Lösning: Se till att hålla axlarna nere, så du inte går och spänner dig. Gör avslappningsövningar där du först drar upp axlarna och sedan släpper ner, så du känner att de faktiskt är där nere.

5. Du har för mycket kläder på dig

Problem: Du kommer att svettas, och måste därför gå i halvfuktiga kläder, vilket är obehagligt och kan leda till att du börja frysa efter ett tag.
Tar du av dig något plagg behöver du gå och släpa på det under resten av promenaden, vilket också är irriterande.

Lösning: Det bästa rådet är att gå med så lite kläder som mögligt efter väderförhållandet. För de flesta är det skönast att man fryser lite precis i början av turen, eftersom du snabbt får upp värmen och då blir det lagom.

Se till att ha ull eller svettransporterande kläder närmast kroppen och ett vindtätt lager ytterst.

Överväg om du behöver ett vattentätt lager ytterst.

6. Du använder inte armarna

Problem: Det är i och för sig inget riktigt problem, men när du nu ändå är ute och motionerar kan du ju lika gärna få optimalt utbyte av dina ansträngningar.

Lösning: Svinga med armarna när du går. Det ökar nämligen pulsen och din förbränning och det gör det lättare för dig att gå snabbt. Tänk på att dra tillbaka dina armbågar när du går.

7. Du går i dina löparskor

Problem: De flesta löparskor är högt uppbyggda för att öka stötdämpningen. Det gör skon mer ostabil när du går och du riskerar att vricka dig. Promenaderna sliter dessutom på skons fjädring vilket gör att de behöver bytas ut fortare.

Lösning: Använd dina löparskor för att springa i – och bara till det. Och skaffa dig ett par riktigt bra skor som är gjorda för att gå i.

Kvinna går med ryggsäck

PROMENAD Kan du skippa ryggsäck på din promenad är det bäst. Men se annars till att ryggsäcken är så lätt som möjligt.

© Jakob Helbig

8. Du går med en tung ryggsäck

Problem: En tung ryggsäck blir dels jobbigt att gå med i längden, och du bli också varm och svettig på ryggen.

Lösning: Om det inte räcker med några bra fickor, så använd en liten löparryggsäck med bra, fodrade axelremmar och gärna en liten bröstrem som avlastar.

Tänk minimalistiskt, för det inte inte mycket du behöver under vägen. En uppladdad mobil är en bra idé och går du längre än en timme har du också användning för vätska och ev. skavsårsplåster och en lättviktsregnjacka, men det är också allt.

9. Du tar pauser under vägen

Problem: Ska du gå långt är pauser ingen bra idé eftersom du snabbt blir kall och stel, och så kan det vara svårt att komma igång igen.

Lösning: Försök att begränsa pauserna till några få minuter, när du måste kissa eller ta något att dricka.

10. Du får inte i dig någon vätska

Problem: Går du mindre än en timme är det inget problem. Går du en längre sträcka riskerar du uttorkning om du inte dricker – speciellt om det är varmt och om du svettas mycket.

Lösning: Går du i ett par timmar så ta med dig en flaska vatten på turen, och planera rutten så att du kan få något att dricka under vägen.

Kom också ihåg att dricka ordentligt med vatten när du kommer hem igen.

Vackra vandringsleder i Sverige och utomlands

Läs också: Vandringssemester – en guide för nybörjare

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Gång
Gång

5 fördelar med kvällspromenad

Gång

Vandringssemester – en guide för nybörjare

Gång

Vackra vandringsleder i Sverige och utomlands

Gång

5 tips till att få ut mer av promenaden

Gång

100 steg i minuten gör dig hälsosam

Gång

Därför ska du komma ut i det fria

Gång

7 anledningar till att ha en promenadkompis

Gång

Ja, det ÄR genial motion

Gång

Planera din promenad med I FORMs "Mät din runda"

Gång

Quiz: Hur mycket vet du om promenader?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen