Guide: Så går du rätt

En promenad kan göra hela skillnaden för både kropp och knopp. Det är dock viktigt att du är uppmärksam på din kroppshållning och den utrustning du använder.

Snabba promenader får din hjärna att bilda nya friska hjärnceller.

© iStock

Kroppshållning

  • Håll huvudet på rätt sätt. Tänk på att nacken ska vara som en naturlig förlängning av ryggraden.
  • Använd armarna aktivt, särskilt när du ökar tempot. Dra tillbaka tummen till höften och låt armarna pendla naturligt framåt.

  • Slappna av i axlarna och håll dem sänkta.

  • Spänn musklerna i mage och ländrygg, så att höften stabiliseras mellan benen och överkroppen. Tänk på att höften ska vara lite framskjuten.
  • Sätt hälen i marken och rulla fram över foten i en glidande rörelse. Men undvik att sätta i hälen så hårt att du bromsar in.

LÄS OCKSÅ: 10 fel du kanske gör när du promenerar

Kom ihåg utrustningen

  • Mjuka och rörliga kläder gör att du kan röra dig bekvämt och lätt – utan att något klämmer eller skaver.
  • Bra skor är det viktigaste när du går. Välj ett par som ger foten stöd, men med en mjuk sula som låter foten röra sig fritt.

LÄS OCKSÅ: En stegräknare får dig att gå 1,5 km mer – varje dag!

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background