Därför ska du ta en kvällspromenad

Vem säger att kvällarna är vigda för soffhäng? Knyter du på dig skorna efter att solen har gått ner, skördar du massor av vinster för både kropp och knopp. Här är fem av dem.

Kvinna i träningskläder med pannlampa.

PROMENAD - Med bra belysning kan kvällspromenaden bli en skön och uppfriskande upplevelse.

© iStock

Framförallt under de mörka månaderna tenderar många av oss att stanna inne på kvällarna.

Och det kan lätt bli på bekostnad av motionen, för när vi väl har satt oss tillrätta i soffan är det svårt att komma upp igen.

Här serverar vi lite inspiration till att komma ut på kvällspromenader.

Du undviker soffällan

På kvällarna hamnar många av oss i soffan med en skål godsaker framför oss. Men om du gör det till en vana att ta en halvtimmes eller en timmes promenad efter middagen håller du energin uppe och minskar lusten att bara slappa.

Du får bukt med snurrande tankar

Tankarna flyger fritt när vi går och på kvällen kommer du naturligt utvärdera din dag eller planera morgondagen. Det finns nämligen varken tv eller dator som kan distrahera dig. Därför kan en kvällspromenad rensa huvudet och avsluta dagen.

Kroppen mjukas upp

Efter en lång dag med stillasittande arbete och transport mår muskler och leder bra av att få sträckas ut och mjukas upp. Du hjälper t ex din ländrygg, din rygg och dina höfter genom att komma ut på en kvällspromenad.

Du sover bättre

Motion är bra för din sömn eftersom du tömmer huvudet och gör musklerna naturligt trötta. Hård motion innan lägg- dags kan göra det svårt att somna, men promenader är helt perfekt. Studier har visat ett samband mellan promenader och bättre sömnkvalitet.

Du hjälper matsmältningen

En promenad efter middagen är bra för magen. Studier har visat att rörelsen i promenader sätter igång matsmältningen så att maten lämnar magsäcken fortare och fördelas ut i tarmarna. En snabbare matsmältning gör både att vi känner oss mindre tunga i magen och det minskar också risken för halsbränna.

Newsletter background