Kvinna på cykel i naturen
Cykeltur

Ska du ut på en cykeltur? Här får du våra tips för att planera en skön tur.

© Jakob Helbig

4 tips för att planera den bästa cykelturen

Cykling är genial och effektiv motion där alla kan vara med. Men innan du hoppar upp på järnhästen, så kolla våra tips för att planera den bästa rundan och få en skön cykeltur.

17 mars 2020 av Marie Lyng Wium

En cykeltur kan ge en stor känsla av frihet. Och då är cykling en enkel motionsform som både får din förbränning och ditt goda humör att stiga. 

Men innan du kan få den bästa möjliga cykelturen ska både rutt och packning vara planerad i förväg. Därför får du här massa tips du kan använda innan du trampar iväg.

1. Planera din cykeltur hemifrån

Du vet det säkert väldigt väl: Du ska ut och luftas, men tar samma cykel-, löp- eller promenadrunda som vanligt. För var skulle du annars ta vägen? 

Men det kan vara grymt att testa en ny rutt! Det är nämligen bra för både hjärnan och ditt humör att testa något nytt, och samtidigt tröttnar du inte på att motionera.   

Du kan använda I FORMs ruttplanerare för att planera din cykeltur. Men den kan du utforska nya områden via kartan, planera nya rutter eller mäta din runda när du har kommit hem. 

Du kan använda I FORMs ruttplanerare i hela världen och den detaljerade stigkartan, som också visar cykelstigar, gör det enkelt att se och mäta cykelrutter  i t ex skog, parker och naturområden, så du kan upptäcka nya väga eller inkludera dina vanliga favoritställen i din planerade cykeltur. Den visar dessutom många picknick-ställen, rastplatser, vindskydd och utkiksplatser där du kan stanna under vägen.

Planera din nästa cykeltur med I FORMs ruttplanerare

Ruttplaneraren beräknar både kilometer, genomsnittshastighet och kaloriförbrukning, och så kan du spara dina rutter, så du har dem till nästa gång du vill komma iväg. 

Planera eventuellt din cykeltur utifrån bestämda riktmärken eller vägnamn som du enkelt kan komma håg under vägen. Då behöver du nämligen inte kolla din planerade cykeltur hela tiden under vägen.

Använd I FORMs ruttplanerare för att planera din nästa cykeltur

2. Kom ihåg att ta pauser på din cykeltur

Om du ska på en lång cykeltur är det en bra idé att planera ett stopp eller två längst vägen, där du kan pausa. Undersök hemifrån på din ruttplanerare om det finns något ställe när du kan sätta dig ner för paus. 

Fundera också på om det finns någon toalett längst vägen, eller om det är viktigt att du inte dricker för mycket vätska precis innan du cyklar hemifrån. 

3. Planera in gröna områden och kuperad terräng

Planera din cykelrutt så du åker förbi gröna områden och undviker vägar med för mycket trafik. Forskning tyder nämligen på att naturupplevelser kan stärka och förbättra din mentala hälsa.  

Otaliga undersökningar har visat att man får hälsovinster genom att bara omge sig av natur: Du slappnar inte bara av, utan det rustar det också mot stress, depression och generellt vardagspress, samtidigt som hjärnan fylls på med nytt bränsle. 

Till exempel visar en studie från Stanford University, hur en tur i naturen kan påverka vårt mentala sinnestillstånd. Testpersonerna skulle antingen gå en promenad på landet eller genom staden. Efteråt avslöjade hjärnskanningar och frågeförmulär att promenaden i de gröna omgivningarna rensade sinnet från oro och bekymmer. Naturen ger nämligen det område i hjärnan, som tar sig an grubblerier, en välförtjänt paus. De försökspersoner som istället gick genom staden, märkte ingen avstressande effekt. De fortsatte grubbla i samma utsträckning som innan promenaden. 

Kom dock ihåg att hålla koll på om du får cykla på stigarna i de gröna områdena. Det finns nämligen parker där cykling är förbjudet. 

Vill du utmana dina cykelben ska du planera en tur i kuperad terräng. Det stärker både ben, kondition och uthållighet lite extra. 

LÄS OCKSÅ: 9 bra anledningar att cykla till jobbet

4. Få koll på vad du ska packa till cykelturen

När du har fått koll på var du ska cykla kan du planera allt det praktiska. 

Funderna på om du ska ha med dig vätska, snacks eller matsäck på din cykeltur, eller om du cyklar förbi något ställe där du kan handla något.  

Kolla också väderleksrapporten och planera dina kläder utifrån det. Klä dig gärna i flera lager, så du kan ta bort och lägga dit plagg under tiden om behovet uppstår. Och kom ihåg att kolla om du behöver ta med dig regnkläder. 

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar