5 tips som hjälper mot ömma benmuskler

Ger du järnet när du tränar har du säkert ofta ömma och spända benmuskler. Se här vad du kan göra.

Kvinna masserar sina ben.

Så slipper du ömma benmuskler

1. Varva ner.

Du minskar ömheten om du efter hård träning varvar ner i 5 min. T ex genom att gå eller jogga efter en lång löprunda.

Så stretchar du efter löpningen

2. Upp med benen.

Lägg upp benen efter träning, så att dina fötter är högre än ditt hjärta. Därmed hjälper du blodet som har samlats i dina benmuskler under träningen att cirkulera tilbaka igen.

3. Lägg ett omslag.

Värme lindrar ömma muskler. Lägg ett omslag genom att värma två tvättlappar i mikro-vågsugnen i 1–2 min, och lägg dem på dina benmuskler. Ta bort dem när de är kalla.

4. Bollmassage.

Massera musklerna med en tennisboll, så du kan trycka till ordentligt, och använd gärna en kräm med mentol.

Du kan också massera benen med en foam roller

5. Gå dagen därpå.

Studier visar att lätt träning, som t ex en rask promenad, dagen efter en löprunda kan minska ömheten.

Därför får du ömma muskler

När du tränar och anstränger dig blir det små mikroskador på muskelfibrerna. Det skapar inflammation som kroppen försöker bekämpa, och det är denna process som gör musklerna ömma..

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background