Spenatlasagne
Grönare lasagne –

fyll den med spenat eller lax

© iStock

Grönare middag – hur då?

Mindre kött – ja tack, men hur kommer jag igång? Känns det oöverskådligt att bryta dina köttvanor och kickstarta en grönare livsstil så ger vi dig här massor av praktiska tips för att komma igång.

21 april 2020 av Tine Sandorf och Inge Eriksen

Det är nog här den största utmaningen finns. Dels är middagen ofta uppbyggd runt kött, dels är rätter som hamburgare, spaghetti med köttfärssås, chili con carne och lasagne favoriter för många. Det är dock ganska lätt att hitta grönare lösningar.

Så här skulle din nya gröna vecka kunna se ut

Börja med till exempel två vegetariska dagar i veckan. När det har blivit en vana kan du utöka med fler dagar 

Bra tips

Prova att göra de klassiska rätterna utan kött. En chili sin carne, en köttfri lasagne eller en hamburgare på kikärter smakar självklart inte likadant som köttversionen, men smakar fortfarande mycket bra.

Lär dig mer om växtbaserad färs

5 x grön middag

  • Wok med snabbstekta, spröda grönsaker och hackad jordnöt. Servera quinoa till
  • Spansk tortilla gjord på ägg, lök och potatis. Servera tillsammans med en tomatsallad
  • Morotssoppa mixad med sötpotatis och chili. Servera med quinoa och ugnsrostade kikärter
  • Potatispizza med fetaost och färsk rucola. Servera med finskuren blomkål vänd i pesto
  • Indisk linsgryta med röda linser, spiskummin, vitlök, ingefära och chili. Servera med en raita på skyr, tärnad gurka, mynta, vitlök, salt och peppar


Källor: Sisse Fagt, kostexpert, och Maria Felding, klinisk dietist 


Artikeln publicerades i I FORM nr 16/2019

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar