Därför ska du äta fibrer om du vill gå ner i vikt

Det kan löna sig att äta mer fiberrika matvaror som grova grönsaker, bär och gryn. Läs här om varför fibrer är så bra om du vill gå ner i vikt.

Skål med havregryn

Lägg en näve hallon på din morgonfil så är du redan uppe i 7 gram fibrer innan dagen knappt har börjat.

© iStock

En skål havregrynsgröt med bär, ett par rågbrödmackor, en näve nötter och lite morotsstavar. Det behöver inte vara svårt att äta en fiberrik kost. Och drömmer du om att gå ner ett par kilo så finns det all anledning att öka på fiberintaget.

Många börjar dagen med havregrynsgröt – och av en god anledning! Havregryn är nämligen fulla av nyttiga saker.

[Kostfibrer](https://iform.se/nyttig-mat/kostrad/kostfibrer) är grova kolhydrater som finns i alla vegetabiliska matvaror. I motsats till vanliga kolhydrater är kostfibrer i det närmaste omöjliga för kroppen att smälta. Samtidigt suger de åt sig en massa vatten så att de sväller upp och fyller ut mer i magsäcken.

När du äter mat med massor av fibrer, t ex frukt, grönt, nötter eller fullkornsprodukter, känner du dig mätt längre tid åt gången. Och ju mättare du känner dig, desto större är sannolikheten att du låter dig frestas av onyttigheter.

Fördelen är att det inte ska till så mycket extra fibrer för att märka av effekten. För en vuxen kvinna räcker det med 30 gram dagligen.

Läs här om hur du äter mer fibrer.

Fler sunda egenskaper

Det är dock inte bara badrumsvågen som kommer att tacka dig för de extra fibrerna. De osmältbara fibrerna sätter även fart på ditt matsmältningssystem, så du slipper en uppblåst eller förstoppad mage. Samtidigt bidrar de fiberrika matvarorna, och särskilt grönsaker, med ett hav av vitaminer och mineraler, som minskar risken för allt från fetma och hjärt-kärlsjukdomar till diabetes och tarmcancer.

De mest lästa artiklarna just nu
Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Styrkeövningar

1. december

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Välbefinnande

Bindväven – 8 övningar som stretchar och masserar

Mer om Kostråd
Kostråd

Därför ska du låta saltkaret stå kvar på bordet

Kostråd

Är citronvatten nyttigt?

Kostråd

Därför är nordisk kost hälsosamt, även om du inte går ner i vikt

Kostråd

Kostfibrer

Kostråd

Protein

Kostråd

Är vitlökskapslar lika nyttigt som vanlig vitlök?

Kostråd

Får du tillräckligt med kalcium?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Kostråd

10 av de bästa källorna till kalcium

Kostråd

Vill du äta nyttigare? Så här lyckas du

Kostråd

Är chiapudding verkligen nyttigt?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen