10 goda råd som lugnar hjärnan

Det är inte alltid så enkelt att komma till ro och släppa alla tankar som far runt i huvudet. Men som tur är finns det goda råd som hjälper!

Kvinna sitter på en hög med kuddar och blundar.

Så minskar du myllret av tankar

1. Sänk tempot

Få lite lugn och ro innan du mediterar. Det är omöjligt att gå från 100 km/h till 0 på ett ögonblick. Drick en kopp te, hoppa i mjuka kläder och lyssna till skön musik.

Har du också svårt att somna på grund av tankemyller? Läs här hur du stänger av grubblerierna.

2. Hitta en bra sittställning

Sätt dig väl tillrätta. Det behöver inte vara i lotusställning. Det viktigaste är att du sitter bekvämt.

3. Lägg dig eventuellt ner

Du kan också lägga dig på golvet med en filt. Du riskerar dock att somna eftersom kroppen kommer till ro. Händer det så acceptera att din kropp har mer behov av sömn än meditation just nu.

4. Fokusera på kroppen

Blunda. Känn in ryggraden som din mittlinje som fortsätter ut i nacken. Sänk axlarna. Lägg händerna över underlivet med handflatorna uppåt och slappna av i kroppen. Ta ett par djupa andetag via näsan ända ner i magen och låt andningen sköta sig själv.

5. Gör det som fungerar för dig

Meditation handlar inte om att prestera. Ingen är bra eller dålig på att meditera. Alla kan. Andligt sett är alla ögonblick där du bara är, meditativa – när du tittar ut genom fönstret, knådar en deg eller river morötter.

Avslappningsmusik och lugnande ljud hjälper mot sömnlöshet. Läs varför och få 8 gratis ljudfiler, som hjälper dig att somna.

6. Acceptera tankemyllret

Meditation går ut på att sätta sig över tankarna, inte att stoppa dem. De finns där hela tiden, men här tar du makten över dem så att de inte styr dig.### 7. Återgå till en fixeringspunkt

Varje gång det kommer en tanke (och det gör det), så hälsa vänligt på den, eller registrera den ytligt. Låt tanken passera medan du lugnt håller fast vid din fixeringspunkt: andetagen, ett mantra, en inre bild av en solnedgång, en ljuslåga, eller vad du nu mediterar kring.### 8. Var snäll mot dig själv

Slå inte ner på dig själv. Löper tankarna ändå amok så avfärda dem och återvänd till ditt fokus. Igen och igen.### 9. Bestäm själv hur länge

Det är helt upp till dig hur länge du vill meditera. 5–10 min är en bra start. 20 min kan vara himmelskt.### 10. Kom lugnt tillbaka till din dag

Kom sakta upp i tempo igen efter meditationen. Ta ett par djupa andetag, känn efter hur det känns, öppna ögonen, sträck lite på dig och drick ett glas vatten.

7 fördelar med tankekontroll

Meditation ger inte bara ett andningshål här och nu. Det ger en rad andra bonuseffekter som också är värda att beakta.
Meditation ...

  • minskar stress
  • stärker immunförsvaret
  • får dig att tänka mer positivt
  • gör dig mer empatisk
  • ökar din koncentration och ditt fokus
  • stärker minnet
  • gör dig mer kreativ
De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Mer om Stress
Annons

Hitta saker i din vardag som får dig att må bättre

Stress

Kan motion och mindfulnes hjälpa mot stress?

Stress

Är vi verkligen mer stressade idag än förr i tiden?

Stress

Är det de många arbetsuppgifterna som skapar stress på jobbet?

Stress

Vilka livshändelser är mest stressande?

Stress

Blir vissa människor lättare stressade än andra?

Stress

7 anledningar till att det inte lönar sig att stressa

Stress

Arbetslösa upplever också stress

Stress

Hjärnmat hjälper dig att stå emot stress

Stress

6 saker som gär din hjärna glad

Stress

Stressade kvinnor: ”Det önskar jag att jag hade vetat innan jag gick in i väggen”

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen