Vill du sova bättre? Så här sätter du sömn på schemat

Vill du bli bättre på att prioritera din sömn? Sömn är ytterst viktigt för att både du och din kropp ska kunna fungera optimalt. Läs om hur du skapar de bästa förutsättningarna för din nattsömn.

Blå satin natbriller _SE

VIL DU SOVE BEDRE? - SE For at optimere din nattesøvn skal du aktivt gøre en indsats i løbet af dagen SE

© iStock

7-8 TIMMARS SÖMN

ger dig den lägsta risken för att bli sjuk. Mindre än 6 timmars sömn skadar ditt immunförsvar, försvagar din hjärna och ditt humör och ökar på sikt risken för både hjärt- och kärlsjukdomar, Alzheimers och vissa former av cancer.

Källa: Birgitte Rahbek Kornum, sömnforskare

Optimera ditt sovrum

Tip: Tryck på punkterna för att läsa mer

Det ska vara svalt

Gärna 18-19 grader. Vädra gärna ut rummet innan du går och lägger dig.

Det ska vara mörkt

Helt mörkt. Även en liten strimma ljus kan uppfattas av ögat och resultera i en mer ytlig nattsömn. Köp tätslutande mörkläggningsgardiner och stäng av all typ av elektronik som avger ljus. Är det inte möjligt i ditt sovrum kan du sova med en sovmask.

Det ska vara tyst

Har du en snarkande partner, eller bor du längst en trafikerad väg så skaffa dig ett par bra öronproppar.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background