Kvinna sover, väckarklocka
© iStock

Därför ska du dricka kaffe innan en tupplur

Det låter kanske konstigt men det ligger faktiskt något i det. Kombinationen av kaffe och en liten tupplur är faktiskt bästa sättet att bli pigg.

17 mars 2016 av Birgitte Muldbjerg

En liten tupplur hjälper dig ladda batterierna. Och så gör även en kopp gott kaffe. Men vad händer om du gör både och: dricker en kopp kaffe OCH tar en skön tupplur? Jo, då kommer du att känna dig helt oövervinnerlig.

Receptet är enkelt: Drick en kopp kaffe (eller två), och utnyttja de 20–30 minuter som det tar för koffeinet att tränga ut i kroppen och göra hjärnan kvickare och mer på alerten. Och det gör du på det mest behagliga sätt du kan tänka dig – genom att sova en stund.

Koffeinluren är ett påfund av forskare vid Loughborough University i England. De studerade hur man kunde göra lastbilschaufförer pigga efter en paus. Och koffeinluren visade sig vara det som gav både hjärna och kropp en flerdubbel kick och gjorde dem både piggare och mer säkra i trafiken.

Så tar du den perfekta kaffeluren

  • Ordna en skön sovplats
    Välj ut ett ställe där du kan ligga eller sitta bekvämt, så att både kropp och sinne kan varva ner och slappna av. Det får gärna vara en plats där det är så stilla och mörkt som möjligt.  
  • Drick en kanna kaffe
    Drick två till tre koppar kaffe. Gillar du espresso bättre kan du nöja dig med en till en och en halv kopp. De här mängderna motsvarar ungefär 200 gram koffein. Koffeininnehållet varierar dock i kaffe – beroende på sort och hur du tillagar det – men du får prova dig fram från gång till gång, så du får i dig den mängd som passar dig bäst. Men undvik kaffe med socker i eller energidrycker med koffein – sockerinnehållet ger dig en omedelbar kick som kan göra det svårt att somna.
  • Sätt timern på 20 minuter
    När du druckit upp kaffet sätter du timern på att ringa om 20 minuter. Om du sover längre blir det svårt att vakna till ordentligt, för att du kommer för långt in i sömnfasen. Slappna av och sov gott. Och se fram emot att vakna om 20 minuter, pigg som en lärka med koffein i blodet.

Får du för mycket eller för lite sömn? Kolla här hur mycket sömn just DU behöver.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar