Därför ska du dricka kaffe innan en tupplur

Det låter kanske konstigt men det ligger faktiskt något i det. Kombinationen av kaffe och en liten tupplur är faktiskt bästa sättet att bli pigg.

Kvinna sover, väckarklocka

En liten tupplur hjälper dig ladda batterierna. Och så gör även en kopp gott kaffe. Men vad händer om du gör både och: dricker en kopp kaffe OCH tar en skön tupplur? Jo, då kommer du att känna dig helt oövervinnerlig.

Receptet är enkelt: Drick en kopp kaffe (eller två), och utnyttja de 20–30 minuter som det tar för koffeinet att tränga ut i kroppen och göra hjärnan kvickare och mer på alerten. Och det gör du på det mest behagliga sätt du kan tänka dig – genom att sova en stund.

Koffeinluren är ett påfund av forskare vid Loughborough University i England. De studerade hur man kunde göra lastbilschaufförer pigga efter en paus. Och koffeinluren visade sig vara det som gav både hjärna och kropp en flerdubbel kick och gjorde dem både piggare och mer säkra i trafiken.

Så tar du den perfekta kaffeluren

  • Ordna en skön sovplats
    Välj ut ett ställe där du kan ligga eller sitta bekvämt, så att både kropp och sinne kan varva ner och slappna av. Det får gärna vara en plats där det är så stilla och mörkt som möjligt.

  • Drick en kanna kaffe
    Drick två till tre koppar kaffe. Gillar du espresso bättre kan du nöja dig med en till en och en halv kopp. De här mängderna motsvarar ungefär 200 gram koffein. Koffeininnehållet varierar dock i kaffe – beroende på sort och hur du tillagar det – men du får prova dig fram från gång till gång, så du får i dig den mängd som passar dig bäst. Men undvik kaffe med socker i eller energidrycker med koffein – sockerinnehållet ger dig en omedelbar kick som kan göra det svårt att somna.

  • Sätt timern på 20 minuter
    När du druckit upp kaffet sätter du timern på att ringa om 20 minuter. Om du sover längre blir det svårt att vakna till ordentligt, för att du kommer för långt in i sömnfasen. Slappna av och sov gott. Och se fram emot att vakna om 20 minuter, pigg som en lärka med koffein i blodet.

Får du för mycket eller för lite sömn? Kolla här hur mycket sömn just DU behöver.

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Sömn
Sömn

Snarkningar – de bästa sätten att få stopp på oljudet

Sömn

Kan en powernap förstöra min nattsömn?

Sömn

Är ett tyngdtäcke något för dig?

Sömn

Sömnbrist – dina träningsvanor betyder mer än du tror

Sömn

Är sommartid dåligt för kroppen?

Sömn

Bör jag väcka någon som går i sömnen?

Sömn

Den här plantan har en dokumenterat lugnande effekt

Sömn

Så här skapar du de bästa förutsättningarna för en god natts sömn

Sömn

Så mycket betyder sömnen för din vikt

Sömn

14 goda råd för att sova gott i sommarvärmen

Sömn

TEST: Hur många sömnmisstag gör du?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen