Kvinna med hår avfall
Goda råd mot håravfall

Var tredje kvinna upplever någon gång i livet ett större håravfall.

© iStock

Bästa råden mot håravfall

Var tredje kvinde upplever någon gång i livet ett större håravfall. Vi tittar närmare på olika typer av håravfall och ger dig de bästa råden när du tappar hår.

27 maj 2019 av Anne-Sophie Jessen

För många män är det bara en tidsfråga innan det blir mer ansikte att tvätta och mindre hår att borsta. Lyckligtvis är det mindre vanligt att kvinnor tappar håret, men ändå upplever var tredje kvinna ett större håravfall någon gång i livet. Och det kan ha stora konsekvenser för vår självbild när håret faller av – kanske för att håravfall är något vi mest förknippar med män.

En vanlig dag tappar vi 50–100 hårstrån. Över en period på sju år kommer allt vårt hår på det viset att ha bytts ut. Men det kan alltså komma perioder när vi tappar mycket mer hår än vi producerar. Det kallas med ett medicinskt uttryck för alopeci, vilket inte är en term för orsaken till håravfallet utan det faktum att man tappar ovanligt mycket hår.

Anledningarna till att vi får alopeci är både många och mycket olika. Den mest kända är ålderns oundvikliga påverkan. Om du förknippar en fyllig kalufs med ungdom har du alltså inte helt fel. Vi kvinnor förlorar cirka 10 procent hår för varje årtionde vi lever. Det beror helt enkelt på att de enskilda hårsäckarna bara kan producera ett visst antal hårstrån under livet. Mogna kvinnor blir därför också tunnhåriga liksom män – vi blir det bara på ett annat sätt. Män får oftast höga tinningar och en skallig hjässa medan kvinnors hår tunnas ut mer generellt när de små hårproducenterna går i pension.

Akut håravfall

Kvinnor kan också tappa håret tidigare i livet och av andra orsaker än ålder. En av de vanligaste orsakerna till detta är tillståndet androgen alopeci – vilket även kallas manligt håravfall. Trots namnet kan både män och kvinnor drabbas av detta och då typiskt tappa över 300 hårstrån per dag. Särskilt håret längst upp på huvudet blir tunnare medan håret i nacken och på sidorna inte påverkas lika mycket. Även hårfästet kan dra sig tillbaka och håret vid tinningarna bli tunnare.

Forskning har visat att manligt håravfall ofta är en ärftlig företeelse, men att det samtidigt kan provoceras fram av fysiska och psykiska besvär. Det brukar visa sig cirka tre månader efter en allvarlig sjukdom eller hög stress, näringsbrist, hög feber, blödning eller hormonstörningar.

Ett annat tillstånd som orsakar håravfall är alopecia areata som även kallas fläckvis håravfall. Det är en autoimmun sjukdom där stora klumpar hår faller ut och lämnar bara fläckar. Den uppstår när kroppens eget immunförsvar angriper cellerna i och omkring hårsäckarna. Det gör att hårets växtcykel avstannar och håret faller av.

En stressad kropp glömmer att producera hår

Utöver manligt och fläckvis håravfall finns en rad andra förhållanden som också kan få hästsvansen att bli en vissen och tunn sak. Gemensamt för dem alla är att kroppen är upptagen med andra och viktigare saker än att producera hår – som att säkerställa artens överlevnad. Många upplever därför att de i samband med en födsel tappar mycket av sitt hår. Det beror dels på att håret blir tjockare under graviditeten när den ökade hormonnivån förhindrar det normala håravfallet. När barnet fötts faller hårstråna av och dessutom tär amningen på kroppen så att den inte orkar producera hår.

En mer allvarlig orsak till håravfall är problem med sköldkörteln och ämnesomsättningen. Om körteln producerar för mycket eller för lite hormoner kan en av effekterna vara att håret försvagas. Det kan därför vara en bra idé att besöka en läkare och se om det finns någon oupptäckt sjukdom bakom håravfallet. Om så inte är fallet finns det lyckligtvis flera saker du kan göra för att vårda dina lockar – du får fem tips i rutan ovan.

Så vårdar du ditt hår bäst

Ta det lugnt

Stress kan göra håret tunnare. Lyckligtvis kommer fylligheten tillbaka när det lugnar ned sig.

Ät nyttigt

Se till att få i dig vitamin B, aminosyror och mineraler. B-vitaminer finns i ägg, aminosyror i fisk och yoghurt och mineraler finns bland annat i mandlar.

Släpp ut håret

Det sliter på håret när du sätter upp det hårt. Om du vill ha uppsatt hår så håll det i en lös frisyr.

Undvik hårdbantning

Om du går ned mycket och snabbt kan du tappa hår. Det gäller särskilt om du får i dig mycket lite protein och vitamin A genom kosten.

Gå till läkaren

Kontakta läkare om du tappar mycket hår. Håravfall kan bero på sjukdom – få det uteslutet eller behandla det snabbt. 

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar