Kvinna har fått hjärnskakning
© iStock

Så tar du hand om en hjärnskakning

En krasch med cykeln eller en hård boll i huvudet skickar stötar genom hjärnan som kan ge långvariga biverkningar. Varje år söker cirka 15 000 svenskar vård för hjärnskakning. Om du är en av dem är det viktigt att följa några enkla råd för att minimera skadan.

8 december 2017 av Gorm Palmgren

Vad är en hjärnskakning?

Därför uppstår en hjärnskakning

Risken hänger i hög grad ihop med dina fysiska aktiviteter. Hjärnskador uppstår oftast i samband med fall eller olyckor i sporter. Fyra faktorer påverkar risken: fart, fallhöjd, kollision och hårt underlag. Forskning tyder på att kvinnor är mer utsatta för hjärnskakning i samband med kontaktsporter än män, för att vi har en svagare nackmuskulatur och därför svårare att parera mot slag och stötar.

Detta händer i huvudet när du drabbas av en hjärnskakning

Ett våldsamt slag slungar in hjärnan i det hårda kraniet. Det är påfrestande för nervcellerna och skadar deras membran, vilket får joner och signalsubstanser att försvinna. Därmed hämmas hjärncellernas funktion. Hjärnan dräneras därför på energi en period efter skadan för att återuppbygga balansen. Under tiden ska man inte anstränga hjärnan för mycket, då det hindrar återhämtningen.

Här sitter smärtan vid en hjärnskakning

Beroende på hur hårt du slog dig kan symptomen variera mellan värk, yrsel, illamående, minnesluckor eller medvetslöshet. Symptomen är inte så tydliga och kan därför lätt bli förbisedda. Det kan ta upp till flera veckor innan du drabbas av trötthet, sömnproblem, koncentrationssvårigheter, yrsel eller visuella störningar. Ju äldre du är, desto längre tid tar det att återhämta sig. För 10–20 procent kan det ta månader eller till och med år innan man är återställd.

Vad du själv kan göra när du får hjärnskakning

Få en överblick

Håll dig lugn. Om du har balansproblem, varit medvetslös eller har minnesluckor ska du genast uppsöka läkare. Om inte ska du be någon att köra hem dig. Var uppmärksam på eventuella symptom.

Dygn 1: Var inte ensam

Se till att du får psykisk och fysisk vila. Be en vuxen att kontrollera om du kan upprepa namn, tid och plats en gång i timmen – även på natten. Sök medicinsk rådgivning om detta inte är möjligt.

Dag 1–7: Ge hjärnan ro

Fortsätt att vila och undvik att koncentrera dig. Du får inte arbeta, spela spel eller skicka meddelanden. Undvik också att läsa, skriva eller surfa på webben, annars kan du få långsiktiga biverkningar.

Dag 8–21: Kom igång igen

När du är symptomfri och kan koncentrera dig utan huvudvärk kan du gradvis återgå till ett normalt vardagsliv. Var dock försiktig och sluta arbeta om huvudvärken återvänder.

Det kan du träna när du har fått en hjärnskakning

Efter en hjärnskakning bör du börja med en idrott som inte är påfrestande med stötar – och där du kan hålla huvudet stilla.

Motionscykel

Sitt på sadeln och trampa lugnt utan att pulsen går upp så mycket.

  • Därför är motionscykeln bra efter en hjärnskakning: Det finns ingen risk att skada sig och du kan hålla huvudet på ett bekvämt sätt.
  • Motion utan ansträngning: Det är viktigt att inte anstränga sig för mycket och på en motionscykel kan du själv bestämma nivån.
  • Så tränar du: Börja lugnt och öka sedan gradvis tempot allt eftersom du blir bättre.

Kvinna cyklar på motionscykel
125 kcal kan du förbränna på en halvtimmes lugn cykling.

Det är lika många kalorier som vid 10 minuters löpning i högt tempo.

© iStock

Gång

En lugn promenad kan du enkelt öka takten på när du mår bättre.

Man ska inte underskatta att promenera. Läs här vilka fördelar du får av att gå.

Simning

Använd en flytväst eller bräda så du inte behöver arbeta för att hålla dig flytande. Simma lugnt.

Så tränar du hela kroppen med simning.

Yoga

En bra motionsform, men undvik rörelser som är påfrestande för nacke och huvud.

Få effektiva yogaövningar som skonar huvud och nacke här.

Löpning

Håll ett lågt tempo på gräs eller ett annat mjukt underlag och undvik för många svängar.

Detta ska du undvika att träna när du har fått hjärnskakning

Gympa

Håll dig borta från övningar med mycket hopp då det skickar stötar genom kroppen.

Tyngdlyftning

Den kraftiga ansträngningen som sker när man lyfter kan vara påfrestande för hjärnan.

Fotboll/handboll

Som med andra kontaktsporter är det hög risk att slå i huvudet och man får lätt hög puls.

Detta kan experterna göra när du har fått hjärnskakning

Läkaren vill kontrollera om det har skett skador på nacke eller blödningar inne i kraniet, vilket kräver särskild behandling. Man vill också kontrollera hur allvarlig hjärnskakningen är och därefter bestämma hur lång viloperioden ska vara. Läkaren ger sällan behandling under de första dagarna efter hjärnskakningen, då det kan dölja vissa symptom. Man behöver bara behandling omedelbart i ungefär en procent av fallen.

Håll dig vältränad och stark hela vintern

Minskar din träningsmotivation under de kalla månaderna? Det är helt normalt. Det finns dock en rad saker du kan göra för att få igång både motivationen och träningen igen. Här är de fyra bästa råden som hjälper dig att älska din träning även när det är mörkt och kallt.

Du kan också skämma bort dig själv med ett snyggt, feminint yogaset, som består av härliga tights i uppstramande kvalitet och en mjuk och fin yogatröja med öppen rygg. Det funktionella yogasetet från Active Fit har optimal komfort och passform. Just nu kan du få yogasetet ihop med 4 nummer av I FORM och spara 937 kr.

Ja tack, visa mig erbjudandet. 

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar