Så här utvecklas du som introvert och extrovert

Ju bättre du känner dig själv och är medveten om dina styrkor och svagheter, desto lättare är livet. Om du är introvert, extrovert eller mittimellan säger något om mängden social samvaro du föredrar. Se var på skalan du ligger, och hur du kan utvecklas utifrån din personlighetstyp.

Kvinnor skrattar

HUR ÄR DU I SOCIALA SAMMANHANG? Introverta och extroverta agerar olika i folksamlingar med många människor. Lär dig mer om din personlighetstyp här.

© iStock

Vad vill du helst göra i helgen? “Stanna hemma och läsa en bok” svarar troligen den introverta. “Gå på fest” svarar den extroverta. “Det beror på boken och festen, och vad som har hänt de senaste dagarna”, är det troliga svaret från den ambiverta som ligger mittemellan de två.

Det här lilla exemplet är kanske en tillspetsad karikatyr på hur vi föreställer oss en perfekt helg, men det är inte helt taget ur luften. För medan vi i vardagen behöver anpassa oss efter vissa samhälleliga ramar kan vi under helgen välja mer fritt. Och det är då vi laddar upp för att orka med alla måsten under veckan. Tankar du upp med energi genom att dra dig tillbaka och “gå in i din egen zon” eller genom att socialisera så mycket du kan? Det är frågan.

Här kan du lära dig mer om vad det innebär att vara introvert eller extrovert och hur du kan utvecklas utifrån den personlighetstyp du är. Har du redan koll på vilken kategori du hör till kan du hoppa direkt till förklaringen om hur du kan utvecklas och lära känna din personlighetstyp bättre.

Det handlar inte om sociala förmågor

Du har garanterat hört talas om att människor kan delas in i introverta och extroverta – kanske i samband med en anställningsintervju. Teorin härstammar från den schweiziska psykiatern Gustav Jung, och nerkokad kan teorin användas för att beskriva hur vi hämtar energi på en skala från i ditt eget sällskap till hundraprocentig gemenskap. Ditt förhållningssätt säger alltså ingenting om huruvida du är social eller inte, utan hur mycket social stimulans du föredrar. Alla människor kan t ex gå till en mingelfest, men det är stor skillnad på om vi blir dränerade eller fyllda med energi av att vara i den sortens sociala situationer.

Och vad ska du med den kunskapen till? Som en grund för att ta rätt beslut i ditt liv, så att du får största möjliga glädje av det. På samma sätt som löpturen och grönsakerna håller dig hälsosam, så är psykisk hälsa en viktig byggsten i ett bra liv. På så sätt når du dina mål. Du vaknar glad och går och lägger dig glad.

Genom att ta höjd för din övervägande intro-/ extroverta typ kan du också undvika att hamna i samma typ av frustration och konflikt om och om igen. Är du bekant med din inre kärna förstår du inte bara dig själv bättre, utan ofta även andra. Och nog så viktigt: Du lär dig att inte ta saker och ting personligt när dina medmänniskor uppför sig annorlunda än du.

Här kan du få en fingervisning om var på skalan du ligger (även om du troligen har en idé om det redan innan). Längre ner kan du få input till hur du får ut det bästa av din personlighetstyp, och vad du kan lära dig av din motpol.

Introvert hornfisk

DEN INTROVERTA TYPEN introverta föredrar att gå på djupet med saker och gärna i sitt eget sällskap – lite som en hornfisk.

© iStock

1 INTROVERT – så här får du ut det bästa av din personlighetstyp


Förmågan att gå på djupet och oberoendet av andra människor är några av de styrkor du har. Men i vissa situationer skulle du säkert önska att du var mer utåtriktad.

En man söker upp en psykolog eftersom han ska skiljas. Han har bråkat mycket med sin fru, och nu är loppet kört. Det visar sig att han har flyttat till ett kontorslandskap på jobbet, där han konstant blir avbruten. Det bygger upp en bomb av samlad irritation hos honom, som varje kväll går ut över hans fru. Efter några konsultationer hos terapeuten ber han om att få ett mindre kontor på sin arbetsplats. Det får han, och hans energi kommer tillbaka och de lyckas rädda sitt äktenskap.

Berättelsen visar varför det är viktigt att känna till sin sociala preferens. En bristande insikt kan föra med sig onödiga frustrationer och felslutningar. Om du däremot tar höjd för din inre kompass och anpassar såväl ditt arbetsliv som privatliv efter att få introverta andningshål, kan du se fram emot en markant ökad glädje och energi. Och hur gör man då det?

Introverta anpassar sig överdrivet mycket

Lise August är psykolog med 15 års erfarenhet av att stötta introverta och känsliga personer att hitta sin plats i en övervägande extrovert värld. Hon är psykologen som den frustrerande mannen i kontorslandskapet gick till. Han försökte fungera i en öppen arbetsmiljö men priset blev alldeles för högt, vilket hans chef inte förstått eller ignorerat.

Dessvärre är historien inte unik, för att vara en introvert person kan vara förknippat med många missförstånd från omvärlden. Många introverta har en upplevelse av att de ska göra om sig själva för att anpassa sig till de förväntningar de möts av. Det kan till exempel vara att stanna längre på en fest än de egentligen har lust med. De anstränger sig för att uppträda mer utåtriktat än vad som känns naturligt för dem, men det är en dålig idé som bara gör frustrationen värre.

Det viktigaste budskapet från psykologen är därför att du ska respektera din typ och inrätta dig efter den. Sök jobb där du kan fokusera utan att bli avbruten. Ha ett socialt liv där det finns plats för att du kan gå därifrån när du har fått nog. Träna en sport där den individuella prestationen räknas. Istället för att klippa en tå för att passa in så hitta en sko som passar till foten, är rådet.

Själv – inte ensam

Introverta har ett rikt inre liv, så de kan analysera, skapa visioner och utvecklas i sitt eget sällskap. De tycker vanligtvis inte att det är tråkigt att vara själva. Det gör dem på gott och ont mindre beroende av andra människor. Det är helt klart en styrka när uppgiften kräver självständighet och grundlighet. Som forskaren som stänger in sig i åratal för att hitta lösningar på världsproblem, eller författaren som bor på ett berg medan en bok blir till. Utmaningarna uppstår när präriens ensamma varg plötsligt befinner sig ute bland (många) andra, där de sociala spelreglerna kan kännas snåriga och svåra. Det kan löna sig att innan dess bygga upp strategier för hur du ska tackla situationen. Vid till exempel en bröllopsskål där det förväntas att man ska småprata med människor man träffar för första gången är en introvert person nästan schackmatt från början, eftersom det krävs att man tänker snabbt, svarar utan förberedelse och intrycken är många.

Sällskap med extroverta

ÖVA DIG PÅ ATT DELA MED DIG MER AV DIG SJÄLV på så sätt kan du undvika att framstå som arrogant.

© iStock

Öva på extrovert kompetens

Introverta kan lätt uppfattas som tråkiga eller arroganta, eftersom de lyssnar mer än de pratar. Därför är det en bra idé att öva på några extroverta kompetenser, så att du är i framkant med de situationer som är mer utmanande för dig än andra. Små genvägar som att säga: “Jag ska fundera på det,” medan du överväger ditt svar på en fråga fungerar till exempel mycket bättre än att vara knäpptyst.

Du kan också vara uppmärksam på att använda ansiktet för att uttrycka dig, eftersom introvertas mimik kan vara väldigt nertonad. Kom över huvud taget ihåg att du kommer längst med att bjuda in andra (lite mer) i hur du tänker och känner. Då kan de bättre behandla dig efter dina behov. Och för övrigt är det din egen uppgift att planera dig till en balans i kalendern. Du kan absolut njuta av en rolig fest – bara det finns plats för att ta det lugnt innan och efter, eller hur?

Extrovert fisk

DEN EXTROVERTA TYPEN extroverta byter snabbt ämne och kan därför uppfattas som att de “simmar runt på ytan”.

© iStock

2 EXTROVERT – så här får du ut det bästa av din personlighetstyp


Det är i samspelet med andra människor som du som extrovert blommar mest. Att umgås med andra kan ofta vara viktigare än själva innehållet i samvaron. Det gör dig stark i flock, men sårbar om du är ensam.

Om man bara ska ange en sak som skiljer de introverta och de extroverta åt, är det sättet på vilket de kommer nära andra människor. Om en introvert delar något djupt och allvarligt med dig kan du räkna med att hon är din vän. Extroverta bygger däremot lättare relationer genom humor. När den utåtriktade får andra att skratta åt sina anekdoter mår hon bra. Just då uppnår det hela en större samhörighet, kemi, acceptans och en känsla av att vara på samma våglängd. Sådana ögonblick kan du bli nästan beroende av, när du ligger längst ut på den extroverta änden av skalan. För vad ska clownen göra av sig själv när det inte finns någon publik?

Prioritera det sociala som extrovert

För den extroverta är sällskapet inget val. Det är en nödvändighet. Kanske går det upp för en extrovert hur beroende hon är av andra människor först när de en dag inte är lika tillgängliga. Det kan t ex vara några långa, ensamma månader på föräldraledigheten, där du ska klara dig utan daglig vuxenkontakt. Där känner den extroverta kanske för första gången en överväldigande känsla av tomhet och ensamhet.

Det kan också vara extra utmanande att flytta till en ny stad, ett nytt land eller att ta sig igenom en tentaperiod som kräver att du sitter ensam och går igenom en stor mängd material. Sociala aktiviteter är nämligen inte bara grädde på moset för en extrovert person. Det är hela essensen. Så för att komma i balans behöver du prioritera ditt sociala liv. Du behöver gå på konserter, arrangera familjeträffar och träffa kompisar. Utan det blir du snabbt en sämre version av dig själv.

Har du en partner, som är mindre extrovert än du behöver partnern ge dig utrymme att vara social. Annars kan du känna dig som en fågel som inte får flyga. På samma sätt behöver du acceptera om din partner behöver introverta andningshål för att trivas.

Kom i kontakt med motpolen

Det kan faktiskt vara väldigt lärorikt att leva tillsammans med en mer inåtvänd personlighet än dig själv. Det kan på sikt påverka din egen position på introvert–extrovert-skalan. Våra sociala preferenser kommer nämligen från både arv och miljö, och kan dras åt en ny riktning under livets gång. Ju större livserfarenhet vi har, desto mer kommer vi generellt integrera vår motpol.

Livets faser kräver helt enkelt olika saker av oss och vi kan hamna i situationer där vi får användning för annat än vad vi är specialister på. Om du t ex förlorar en familjemedlem är det vanligt att dina introverta sidor stärks medan du bearbetar sorgen. Men du behöver inte bli änka för att kunna lära dig att se världen från en lite mindre utåtriktat synvinkel än din egen! Det kan vara väldigt nyttigt att lära sig se sig själv utifrån. Som extrovert besparar du dig själv många besvikelser och missförstånd genom att sätta dig in i hur du framstår i andra människors ögon.

Kvinna lyssnar till den introverta

ÖVA DIG PÅ ATT BLI EN BÄTTRE LYSSNARE det kan vara sunt både för dig själv och andra.

© iStock

Det påminner mig om...

Många extroverta har nämligen blivit uppfattade som dominerande eller till och med likgiltiga inför sina medmännsikor. Ett exempel kan vara när en kollega berättar om en upplevelse från helgen. Hon hinner inte ens komma till slutet av sin berättelse förrän det påminner den extroverta om en liknande upplevelse. Att vara tyst i den situationen kan vara lite av en utmaning för den väldigt utåtriktade, men vill du stärka dina sociala – eller kanske psykologiska – förmågor, kan det vara bra att försöka. Försök att ställa frågor till kollegan nästa gång istället för att vinkla över hela ämnet på dig själv. För varje gång du klarar det kommer synen på dig som självupptagen eller en dålig lyssnare minska, och att uppleva närvaro av det slaget kan ha minst lika högt värde som att få hela bordet att skratta. Testa själv så får du se.

Källa: Lise August, psykolog och specialist i psykoterapi

Artikeln publicerades i I FORM nr 15/2020

De mest lästa artiklarna just nu
Annons

Gör din träning till en njutning

Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Mer om Psykologi
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Psykologi

Varför gör alkohol mig låg dagen efter?

Psykologi

Vetenskapen har talat: Därför gör hunger oss på dåligt humör

Psykologi

Så här tar du dig ur svartsjukans grepp

Psykologi

Är din oro så intenstiv att det är ångest?

Psykologi

Goda råd till dig som känner någon med ångest

Psykologi

7 sätt att hålla hjärnan frisk

Psykologi

Varför skiljer sig våra smaksinnen åt?

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Psykologi

3 enkla tips för att kontrollera dina orostankar

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen