Fem lätta steg mot mer energi

Först ett litet test: har du någonsin suttit och tittat ut genom fönstret efter en lång, mötesfylld arbetsdag och njutit av att tänka på ingenting? I så fall har du redan prövat på att meditera.

Många tycker att meditation är New Age-larv som övervintrade hippies och buddistiska munkar ägnar sig åt medan de svävar runt en meter ovanför marken.

Så är det emellertid inte. Meditation är helt enkelt en teknik med vilken man kan slappna av och samla energi. Meditation är ett effektivt sätt att placera alla jobbiga tankar som har med arbetet att göra i medvetandets bakersta skrubb.

Samtidigt handlar meditation om att vara hundraprocentigt närvarande i stunden. Oavsett om du skär grönsaker eller leker med ungarna kan du helt gå upp i det du håller på med i stället för att fundera över självdeklarationen.

Dessutom är det lätt att meditera. Börja med de här fem enkla stegen:

Hitta en bra plats

Det första steget är att hitta en bra miljö där du inte blir störd. Det kan vara ett avskilt rum där hemma eller kontoret tidigt på morgonen. Du skall helst ha löst sittande kläder på dig. Joggingbyxor och en T-shirt är bäst, men även om du bara lossar på slipsen är det bättre än inget.

Sätt dig på en kudde på golvet eller i en stol med rakt ryggstöd. Du behöver inte inta lotusställningen, men du ska sitta upprätt utan att luta dig. Fokusera på ett föremål i närheten, slut ögonen eller gör vad du tycker känns bäst. Det viktiga är att du slappnar av så mycket som möjligt.

Vi vet vad du tänker: "Om någon ber mig sitta still så dags på morgonen med slutna ögon kommer jag att somna på studs. Det är okej om du somnar någon gång - det visar bara att du är helt avslappnad. Det får dock inte hända varje gång. Då sysslar du inte längre med meditation. Då tar du tupplurar.

Tänk på hur du andas

När du sitter skönt skall du försöka stänga ute allting utom din andning. Det finns flera sätt att göra det på. Medan du långsamt andas in och ut kan du till exempel tänka: "Jag andas in. Jag andas ut. Jag andas in. Jag andas ut."

Vissa föredrar att bara tänka på utandningarna, andra att fokusera på ett ord eller en mening som har speciell innebörd för dem. Det kan vara deras hustrus namn, ett par strofer ur en populär melodi eller för den sakens skull låten i deras favoritreklam på TV.

Det spelar ingen roll vilket metod du använder dig av, bara du koncentrerar dig på andningen och inte oroar dig för uppgifterna som du har framför dig. Du skall ha en känsla av att inget är bråttom. Varje andetag skall vara en minisemester.

En liten varning: att hundraprocentigt fokusera på andningen är inte så lätt som det låter. Första gången du mediterar kommer du att bli förvånad över hur mycket "oväsen" det finns i din hjärna. I början klarar många bara av att vara fullständigt koncentrerade i två eller tre andetag åt gången. Sedan glider tankarna över på bordsplaceringen vid kvällens fest eller var bilnycklarna ligger någonstans.

Om detta händer är det inget att oroa sig för. Så är det för alla och det blir vanligtvis bättre med tiden.

Avvisa tankarna

När tankarna tränger sig på - vilket de ofrånkomligt kommer att göra - skall du inte bli frustrerad, utan erkänna faktum. Rikta därefter vänligt men bestämt åter uppmärksamheten på andningen. Upprepa ditt mantra för dig själv - till exempel "Jag andas in. Jag andas ut."

När du tänker en tanke är det viktigt att du undviker att bli stressad eller frustrerad över den. Du kan till exempel säga "Nå, ja" för dig själv och mentalt rycka på axlarna. Lägg märke till vad du tänkte på och återvänd sedan till din andning. Du skall inte tvinga fram något som bara distraherar dig ännu mer.

Har du också svårt att somna på grund av tankemyller? Läs här hur du stänger av grubblerierna.

Var i nuet

Du bör koncentrera dig på din andning i en kvart. Om det är svårt till en början kan du försöka med fem minuter åt gången och förlänga tiden efter hand.

När tiden har gått skall du inte jäkta tillbaka till arbetsuppgifterna eller vad det var du ägnade dig åt. En alltför snabb återgång till vardagen orsakar nämligen också stress. Sitt i stället kvar ett par minuter och låt tankarna flöda. Om det finns gott om plats där du befinner dig, kan du resa dig upp och göra en gående meditationsövning, i vilken du både fokuserar på andningen och på dina fötter som vidrör marken.

Vänta dig ingen frälsning

Daglig meditation kommer inte att tända uppenbarelsens ljus. Du skall med andra ord inte förvänta dig nya insikter eller att komma fram till några dolda sanningar.

Vad du å andra sidan kan räkna med är att den koncentration och själsfrid som du känner kommer att fortplanta sig i ditt liv efter hand som du lär dig allt mer om meditationens konst.

Med tiden kommer du gradvis att få mer energi och livslust samt bli bättre på att hantera stress.

Avslappningsmusik och lugnande ljud hjälper mot sömnlöshet. Läs varför och få 8 gratis ljudfiler, som hjälper dig att somna.

De mest lästa artiklarna just nu
Annons

Gör din träning till en njutning

Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Mer om Meditation
Meditation

GUIDE: Meditation för nybörjare

Meditation

Så lär du dig meditera

Meditation

Saknar du ett andrum i vardagen?

Meditation

Meditera en kvart

Meditation

Bli avslappnad på 5 minuter

Meditation

Bli avslappnad på 1 minut

Meditation

3 övningar som snabbt ger ro

Meditation

Så blir hjärnan 7 år yngre

Meditation

Stärk din hälsa med meditation

Meditation

Meditera bort det onda

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen