Hur vet jag om jag har delade magmuskler?

Vad betyder det egentligen att ha delade magmuskler? Och hur vet du om du har det? Det får du svaret på här.

Fysioterapeut undersöker kvinnas mage, delade magmuskler

DELADE MAGMUSKLER? - Du kan få ihop dem igen, men det kräver tålamod.

© iStock

Dina raka magmuskler, de så kallade sexpacksmusklerna, är delade i två. Musklerna är däremot förbundna med en spänstig remsa bindväv, och därför känns det som en helhet. Om din bindväv försvagas och blir tunn kan det uppstå ett onaturligt stort avstånd mellan de två delarna, så du får det som vi kallar delade magmuskler.

Alla gravida kvinnor får delade magmuskler under sista trimestern, eftersom bindväven sträcks ut för att göra plats för den växande bebisen. Hos de allra flesta kvinnor förenas dock musklerna igen en tid efter förlossningen. Det är dock inte bara gravida kvinnor som drabbas – alla kan få delade magmuskler, om bindväven pressas på något annat sätt, t ex av fett i bukhålan, dålig matsmältning eller träning med fel teknik.

Här nedanför har vi listat de vanligaste tecknen på delade magmuskler, men bara professionella, t ex en specialiserad fysioterapeut, kan ge dig ett konkret svar på din fråga. De kan nämligen undersöka hur stort avståndet mellan dina magmuskler är, och ännu viktigare, hur stark och smidig din bindväv är. Det har betydelse för hur snabbt musklerna kan återkomma till sin ursprungsform.

Pekar pilen i riktning mot delade magmuskler ska din bindväv tränas, och för det har vi valt ut en riktigt bra övning. Du kan den säkert redan, men kom ihåg att tekniken är superviktig

Det är ingen quickfix att träna ihop magmusklerna. Räkna med rehabträning i 1-2 år

LEG LIFT - ÖVNING FÖR REHABTRÄNING AV BINDVÄVEN

© iStock
  1. Lägg dig på rygg på en matta med böjda ben.
  2. Andas ut och aktivera din bäckenbotten. Lyft det vänstra benet så att det bildar en nästan rak vinkel vid knäet. Pressa höger hand mot knäet ett kort stund.
  3. Sänk benet igen innan du får slut på luft, och medan du fortfarande håller knipet i bäckenbotten.
  4. Andas in och slappna av helt i bäckenbotten.
  5. Gör det igen, med motsatt ben och hand
© iStock

Källa: Elin Solheim, fysioterapeut och specialist i delade magmuskler, elinsolheim.se

Newsletter background