Kvinna äter sallad.

Här är goda nyheter för oss som gillar att småäta.

© iStock

Var rädd om ditt hjärta – ät 6 gånger om dagen

Det har stor betydelse hur många gånger om dagen du äter, om du vill vara rädd om ditt hjärta.

9 september 2016 av Anna Sjostrom

Nu kommer det goda nyheter för alla oss som älskar att småäta och som har svårt att hålla oss till att äta tre måltider per dygn. Ny forskning visar nämligen att fler måltider per dygn har en stor och positiv effekt på ditt hjärta. 

Vad ska blodtrycket helst vara? Kolla blodtryckstabellen och få svar! 

6 om dagen

Det är inte bara frukt och grönt som vi gärna ska äta sex gånger om dagen. Nya studier visar att sex måltider kan ha en god effekt på hjärtat. Studien från John Hopkins och Baltimore University har undersökt 7 000 människor under 14 år, där testpersonernas antal måltider varierade från 6 måltider om dagen till 1–2 måltider om dagen. 

30 procent minskad risk för åderförkalkning

Resultaten visade att personer som åt uppemot 6 måltider om dagen, hade en minskad risk för att dö av hjärtsjukdomar som åderförkalkning med hela 30 procent jämfört med dem som åt 3–4 måltider om dagen. Orsaken är att kroppen för jobba hårdare vid stora måltider, och därför är det bra att äta mindre portioner flera gånger på dygnet. Detta även om du skulle överstiga det rekommenderade kaloriintaget, vilket är 2 000 kalorier för kvinnor. 

Välkommen till nya matvanor

Hurra! Vi får gärna småäta på eftermiddagen, när tiden till kvällsmaten känns olidligt lång. Men innan du frossar loss är det viktigt att komma ihåg att det alltså inte handlar om kexchoklad, lakritspipor och andra osunda snacks. För att få den hälsomässiga fördelen är det avgörande att det är sunda och fiberrika mellanmål, som håller ditt blodsocker och din energinivå stabila. 

GUIDE: Så använder du en blodtrycksmätare hemma

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar