© Colourbox

6 tips: Så tränar du trots pollenallergi

ATTJO! Det är tufft för alla med pollenallergi att komma ut och träna när det är högsäsong för pollen. Hör du till dem som är frustrerad över att naturen ska bestämma över om du måste ställa in löparskorna i garderoben, så läs mer här.

1 februari 2016 av Irene Brøndum

Pollenvarning via sms

Ta reda på vad du är allergisk mot och håll koll på hur mycket pollen det är i luften. Är pollennivån som högst och du är hårt drabbad, överväg då att träna inomhus – välj en yogaklass eller styrketräna i gymmet, istället för att utmana ödet utomhus. Du kan få dagens pollennivåer skickade direkt till din mobil.

Fyll på medicinskåpet

Felbehandlad pollenallergi gör det omöjligt att sporta och kan utvecklas till astma, så du ska kräva en riktig undersökning för att se vilken medicin som passar dina behov. Vissa antihistamintabletter gör dig slö, så det gäller att tajma när du tar tabletterna i förhållande till när du ska ut och springa. Effekten inträffar normalt efter en halvtimmes tid och varar cirka ett dygn.

Spring på morgonen och vid midnatt

Morgondaggen binder pollenpartiklarna, men efter hand som marken värms upp och luften stiger uppåt så ökar mängden pollen i luften. Mängden pollen stiger med temperaturen och är som regel högst mitt dagen. Det kan därför vara smart att inte träna på lunchrasten, utan istället gå upp tidigt eller vänta till sent på kvällen. Vid solnedgången sjunker pollenet ner till marken igen. I stan kan det dock hålla sig uppe i luften längre, då husen och asfalten håller kvar pollenet.

Dansa en regndans

Mulet är bättre än solsken och regn gör pollenallergikerna riktigt glada. Regndropparna sköljer nämligen bort pollenkornen från luften. Speciellt de stora pollenkornen, som dem som friges från gräs, har svårt att hålla sig svävande och faller till marken med regnet. Finare regn kan dock ha motsatt effekt, då det slår pollenkornen i bitar och friger allergener istället. Blåst är heller inget bra för pollennivån, men bra om du bor vid kusten eller det är pålandsvind.

Kompromissa inte med utrustningen

Solglasögon eller cykelglasögon är ett måste. De förhindrar att pollen susar rakt in i ögonen. Skölj eventuellt ansiktet under tiden du tränar. Smörj också gärna på ett tunt lager vaselin under näsan, som fångar upp en del av det pollen du träffar på när du är ute och springer. Du kan också överväga ett pollenfilter. Ett minifilter som fångar upp pollen vid näsan. Filtret är utvecklat av en dansk forskarstudent och ska enligt forskningen både minska symptomen och den medföljande tröttheten. Svettiga träningskläder verkar som flugpapper på pollen, så tvätta kläderna direkt när du kommer hem och torka dem inte utomhus för att undvika att få pollen på kläderna.

Åk på semester

Har du planer på en aktiv semester under pollensäsongen, så res någonstans där det är mindre pollen i luften. Västliga kustremsor, berg och öar är som regel en hit. På den tyska ön Helgoland finns det t ex i stort sett inga träd och ön ligger långt från land – och så har de ett marathon varje år, om det är något du gillar.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar