Dina bröst under lupp

Läs mer här när vi synas brösten inifrån och ut, avlivar myter om amning, guidar dig till den perfekta behån och ger dig forskarens bästa råd för att förebygga bröstcancer.

Olika typer av bröst

BRÖST – finns i alla storlekar, färger och former. Och dina egna ändrar sig också hela tiden genom livet.

De sitter där på bröstkorgen, men hur mycket vet du om dina bröst? Dina egna genomgår också en stor förvandling från vagga till grav, där de både ändrar storlek, färg och form. Vi sätter brösten under luppen så du kan bli klokare.

Dina bröst genom livet

Följ med i de viktigaste faserna här.

Illustration av en kvinna i puberteten

I puberteten

Vid en tidpunkt – oftast när du är cirka 10 år – stimulerar signaler från hjärnan dina äggstockar att producera könshormonet östrogen. Det får brösten att växa.

Oftast börjar det med att bröstvårtorna svullnar upp lite och känns ömma. Kanske växer de asymmetriskt.

Det är också i puberteten som mjölkkörtlar och mjölkgångar utvecklas.

Illustration av kvinna i sin menstruationscykel

I din menstruationscykel

Dina bröst kan variera i storlek och fasthet under din månatliga menscykel.

Fram till menstruationen kan de kännas spända, ha knutar och vara ömma. Det beror på att kroppen efter ägglossning gör sig redo för en eventuell graviditet, och att mjölkkörtlarna därför sväller upp.

Ömheten och knölarna återgår vanligtvis när mensen väl har kommit.

Illustration av kvinna under graviditet

Under graviditet

Ömma bröst är för många det första tecknet på graviditet. Det beror på att körtelsystemet utvecklas och växer så det kan producera mjölk. Du får spända bröst och det sticker och pirrar kanske lite i dem.

Dina bröst växer, och det gäller även vårtgården, området runt bröstvårtorna, som ofta blir mörkare.

Illustration av kvinna under amningsperioden

Under amning

När du har fött barn och mjölken rinner till – vanligtvis 2-4 dagar efter förlossningen – blir dina bröst mycket fylligare och fastare. De kan också vara ömma och få mer synliga blodådror.

Om bröstet inte töms ordentligt vid amning kan du riskera att få mjölkstockning, som kan vara väldigt smärtsamt.

Illustration av kvinna i klimakteriet

I klimakteriet

När antalet ägg i dina äggstockar blir färre, dalar mängden av de kvinnliga könshormonerna i kroppen. Det kan – återigen – innebära bröstspänningar och ömma bröst.

Efter klimakteriet krymper mjölkkörtlar och mjölkgångar och blir delvis ersatta av fettvävnad.

Illustration av kvinna efter klimakteriet

Efter klimakteriet

Med åldern blir din bindväv gradvis mer slapp, och dina bröst kommer att hänga mer och mer.

Jämfört med när du var ung kommer dina bröstvårtor också sjunka längre neråt.

4 saker du kanske inte visste om bröstvårtor


  • De kan vara inåtvända. Det sker oftast i puberteten. Det kan försvåra amning. Om fenomenet uppstår senare i livet kan det vara tecken på sjukdom.

  • Du kan få hår runt dem. Det är ganska normalt. Ta bort ev hårstrån med en pincett om de stör dig.

  • Det kan sippra vätska från dina bröstvårtor under åren från amning till klimakterie. Gå till läkaren om vätskan är blodig, urinliknande eller uppkommer plötsligt.

  • Du kan ha fler än två. Ofta ser det ut som en vårta eller ett stort födelse- märke som sitter under det ena bröstet eller på magen. Alla däggdjur har två “mjölklinjer” längst med magen mellan fram- och bakbenen. Hos människor går linjen från armhålan till ljumsken och där kan det skapas en extra vårta.

Dina bröstvårtor kan ta dig till sjunde himlen


Utöver att kunna servera bröstmjölk kan dina bröstvårtor också ge dig extrem njutning. De är nämligen fulla av nervceller och är därför väldigt känsliga och räknas därför till kroppens erogena zoner, ursprungligen definierade av den österrikiska neurologen Sigmund Freud.

Forskning har visat att stimulering av bröstvårtorna skickar signaler till samma ställe i hjärnan som aktiveras vid beröring av t ex klitoris. Därför kan vissa kvinnor uppnå orgasm genom uteslutande beröring av bröstvårtorna.

88 % av oss har bröst som inte är lika stora.
— *Källa: PubMed*

Amning beror inte på storleken


Om du har små bröst och vill amma behöver du inte oroa dig. Bröstets storlek har nämligen bara en väldigt liten betydelse för din förmåga att producera tillräckligt med mjölk. Stora bröst är inte synonymt med massor av mjölkkörtlar, utan däremot myket fettvävnad.

Amning av bebis, bröst
© iStock

Nej, du får inte hängbröst av att amma


Kanske har du hört någon påstå att amning ger hängbröst, men lyssna till vetenskapen istället. I en amerikansk studie från Kentucky University har man undersökt påståendet och inte hittat något samband.

Däremot såg forskarna att antalet graviditeter spelar en roll. Det är nämligen framförallt under graviditeten som bröstens mjölkgångar och mjölkkörtlar utvecklas, vilket ger större bröst och sträcker ut såväl hud som bindväv. Rökning och åldrande har också betydelse för utvecklingen av hängbröst.

Många gravida kvinnor upplever också smilgropar i låren. Läs mer här.

Du kan inte träna dig till större bröst


Det finns inte en enda muskel i dina bröst, så du kan inte träna dem större. Genom att träna dina bröstmuskler, som sitter bakom dina bröst, och dina axel- och ryggmuskler kan du dock uppnå en rakare hållning som kanske visuellt kan få dina bröst att se större ut.

Kvinna gör en armhävning
© iStock

Zooma in på bröstets anatomi


Du känner dina bröst ganska bra på ytan, men har du koll på hur de ser ut inuti?

Tip: Tryck på punkterna för att läsa mer Brystenes anatomi

Bindväv

En elastisk vävnad som ger stadga åt vävnader och organ i kroppen. Den hjälper till att hålla brösten uppe.

Fettvävnad

Det är den största beståndsdelen av brösten och därmed generellt den avgörande faktorn för storleken. Ju mer fett, desto större bröst.

Vårtgård

Det färgade området runt din bröstvårta. Vårtgården har små talgkörtlar – även kallade Montgomerykörtlar – som hjälper till att smörja bröstvårtan och hålla den mjuk.

Bröstvårta

Den fysiologiska funktionen med en bröstvårta är att “servera” bröstmjölk till en bebis.

Mjölkgångar

Det är ett system av små rör, som mynnar ut i öppningar på spetsen av dina bröstvårtor. När du ammar pressas mjölken genom mjölkgångarna.

Mjölkkörtlar

När du har fött barn bildas och förvaras mjölken i mjölkkörtlarna.

Guide till en perfekt bh


Få färre bröstsmärtor och ökat välbefinnande med rätt bh, säger forskare från University of Portsmouth, som står bakom guiden.

Kvinna i bh

Banden

Ska gå att reglera. De ska kännas sköna och får inte skava in i dina axlar. Det är inte banden som ska stå för det primära lyftet.

Kuporna

Dina bröst ska vara helt omslutna av kuporna. Det ska inte vara luft mellan kuporna och din hud – varken framför eller i sidorna.

Ryggstycket

Ska sitta i samma nivå runt hela kroppen och sitta tätt mot huden. Du ska max kunna dra ut ryggstycket 5 cm från kroppen. När du lyfter armarna ska ryggstycket sitta kvar på sin plats.

Bygeln/bågen

Ska följa ditt brösts naturliga rundning. Den får inte trycka på själva bröstet. Och den ska inte skava i armhålan.

Mittdelen

Ska sitta in mot huden vid bröstbenet. Om dina bröst är för stora för din bh kommer mittdelen hamna utåt och bort från din hud.

Har du ömma bröst?


Det är helt normalt. Vanligtvis är det dina hormoner som är i spel. Vanliga orsaker till ömma bröst kan vara...

... att du har kommit in i puberteten.

... att din menstruation är på gång. Oftast försvinner smärtorna när menstruationen kommer.

... att du är gravid.

... att du har börjat äta p-piller eller har bytt märke.

... att du får östrogenbehandling i klimakteriet.

... att du har blivit dragen eller biten i bröstvårtorna under sex – men det minns du ju troligen i så fall...

... att – om du ammar – dina bröst är fulla av mjölk.

... att – om du ammar – du har fått mjölkstockning, som ofta är väldigt smärtsamt.

Ömheten kan också bero på bröstcancer, men innan du får panik ska du veta att det fak- tiskt är ett ganska ovanligt symptom. Är du nervös för detta så boka en tid hod läkaren.

LÄS OCKSA: Endometrios: Ont i underlivet

Cancerforskaren: 4 saker som sänker din risk för bröstcancer


85 % av alla kvinnnor som får bröstcancer i Sverige lever 10 år efter diagnosen ställdes. Varje år dör drygt 1.300 svenska kvinnor av sjukdomen.

Källa: Cancerfonden

Var fysiskt aktiv, och bli andfådd

Forskarna är eniga. Motion har en förebyggande effekt på bröstcancer.

“Förmodligen beror det på den antiinflammatoriska effekten som fysisk aktivitet medför. Att du bland annat får en bättre insulinreglering. Vi vet att personer med diabetes typ 2 har en högre risk för bröstcancer, så det finns helt klart ett samband,” säger professor Anne Tjønneland. Hon rekommenderar att du följer den officiella rekommendationen om minst 30 minuters aktivitet om dagen, men råder också till att du ökar intensiteten så att du svettas.

“Studier tyder på att det ger en extra effekt på bröstcancer att bli träna och bli andfådd”, säger professorn.

Undvik övervikt mitt i livet

“Det viktigare du själv kan göra mitt i livet är att undvika att bli överviktig efter klimakteriet,” säger professor Anne Tjønneland.

En av orsakerna finns i dina äggstockar, som i klimakteriet slutar att producera östrogen. Istället ombildar kroppen några av de manliga könshormonerna till östrogen i din fettvävnad – och ju mer fettvävnad du har, desto mer östrogen bildas där.

“Och vi vet att en hög östrogennivå i kroppen ökar risken för bröstcancer”, säger Anne Tjønneland.

Ju kraftigare övervikt, desto större är risken – särskilt om ditt BMI är över 30. Och det är extra farligt om din fettvävnad sitter på magen, understryker professorn.

Håll koll på ditt alkoholintag

“Det finns ett mycket tydligt samband mellan bröstcancer och alkohol, och ju mer du dricker, desto högre än risken. Om du jämför en kvinna som dricker en enhet om dagen med en kvinna som dricker två enheter, har den sista en förhöjd risk på 10 procent ”, säger professor Anne Tjønneland.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar max nio enheter i veckan. “Håller du dig till det är risken låg. Det är dock viktigt att säga att det inte finns någon säker nedre gräns”, säger hon och uppmanar till att du sparar enheterna till helgen så att du inte riskerar att komma över gränsen.

“Dricker du även ett glas varje dag, blir det snabbt ganska många på en vecka.”

Ät fullkorn varje dag

Fullkorn är hälsosamt för dig på flera sätt – troligen också för risken för bröstcancer.

“Det finns bäst belägg för effekten på tarmcancer, men det finns också forskning som tyder på effekt på bröstcancer. Dels hjälper fullkorn dig att hålla vikten, men det påverkar också din insulinproduktion, ger ett mer stabilt blodsocker och hämmar inflammation i din kropp”, säger professor Anne Tjønneland. Den officiella rekommendationen om 70 g fullkorn om dagen motsvarar ungefär 2 dl havregryn och en skiva fullkornsrågbröd.

Newsletter background