Detta händer i kroppen när du håller dig för länge

När din avföring vill ut, måste den få komma ut – helst så snabbt som möjligt. Annars händer det saker i tarmen som inte är så hälsosamt.

Kvinna håller för näsan med öppen mun.

Även om du helst vill hålla dig ska du gå på toaletten när du behöver – annars kan tarmarna gå sin egen väg.

© iStock

Kanske vill du helst vänta med att bajsa tills du är hemma i ditt eget, trygga badrum. Kanske är det bara olägligt när du behöver bajsa – så du håller dig och väntar till det passar bättre att gå på toaletten. Oavsett vad så är det verkligen inte sunt för kroppen att inte låta naturen ha sin gång, när den nu insisterar. Se här vad som händer i kroppen när du håller dig för länge.

Efter två timmar

Tarmens stängningsmuskler får jobba övertid och det kan kännas som en krampaktig smärta, men också göra så att stängningsmusklerna inte kan fungera optimalt i framtiden. Avföringen som samlas gör också att du känner dig uppblåst.

Efter sex timmar

Kanske känner du inte att det är överfullt i tarmarna, men det är inte för att avföringen på något mystiskt sätt ha försvunnit. Det är för att tarmen har börjat vänja sig vid att det är för lite plats och försöker absorbera avföringen. Du har börjat få förstoppning, där bajset försöker komma ut från ena sidan, men det är annat bajs i vägen.

LÄS OCKSÅ:Förstoppning? Så blir du av med den

Efter 12 timmar

Om du inte har känt av förstoppningen innan kan du garanterat göra det nu. Din mage blir hård och spänd och du kan inte dra in den, hur mycket du än försöker. Kanske kan du fortfarande inte känna att avföringen vill ut, men det vill den – och den kan komma ofrivilligt innan du hinner till en toalett.

Och ÄNNU längre …

Om din avföring inte kommer ut i den omfattning som de behöver, är det för att den byggs upp i tarmen och blockerar. Och det kan faktiskt sluta i kronisk förstoppning, som i värsta fall måste opereras bort.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Förebyggande
Förebyggande

Varför har jag ont i magen?

Förebyggande

Så här tar du hand om dina tänder hela livet

Förebyggande

51-åriga Birgitte lever med multipel skleros: "Allt har ett pris"

Förebyggande

MS – här är 7 vanliga tecken du bör hålla koll på

Förebyggande

Den bästa behandlingen mot nagelsvamp

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Förebyggande

Hallux valgus – så här lindrar du smärtorna

Förebyggande

Stärk ditt immunförsvar – du får 5 bra tips här

Förebyggande

Vad är immunförsvaret – och hur funkar det?

Förebyggande

Varför kliar det i min hårbotten?

Förebyggande

Nageltrång – vad kan du göra när tån gör ont?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen