Bli av med halsbränna

Sura uppstötningar kommer oftast efter maten när du böjer dig framåt eller lägger dig ner. Lyckligtvis kan du med hjälp av de här tipsen ge magen ro att smälta maten så du slipper den obehagliga känslan och smaken i munnen.

Kvinna har halsbränna.

Hejdå till halsbränna

Många får en sur smak i munnen och en brännande känsla i halsen efter en stor middag eller ett par glas vin – och för många är halsbränna och sura uppstötningar ett dagligt problem. Här får du tips på hur du kan göra livet mindre surt utan piller.

1. Skippa nattmaten

Det optimala är om magsäcken är helt tom innan du lägger dig. Ät dagens sista måltid minst tre timmar före sovdags. En bonus är att du ger levern och hela matsmältningssystemet en välförtjänt paus.

2. Ät lite och lätt

Det krävs mycket magsyra för att bryta ner kött och fett. Ju mer magsyra du producerar, desto större är risken för halsbränna. De flesta kan därför med fördel halvera köttintaget och portionsstorlekarna.

3. Ät mer fibrer

Förstoppning ökar risken för halsbränna så undvik vitt bröd och kakor och ät istället massor av grönsaker, frukt och nötter. Kom ihåg att skölja ner godsakerna med massor av vatten.

LÄS OCKSÅ:Förstoppning? Så blir du av med den

4. Gå ner i vikt om du behöver det

Övervikt ökar risken för halsbränna.

5. Sluta röka

Nikotin försvagar mag­munnen som ansvarar för att maten kan komma ner i magen och att magsyran inte kan gå åt andra hållet. Du kan därför förebygga halsbränna genom att överge cigaretterna.

6. Stressa av

Undersökningar visar ett tydligt samband mellan stress och halsbränna. Stress förvärrar de flesta av våra problem. Försök att så gott det går hitta orsaken till att du är pressad och gör något åt det.

7. Motionera mera

Fysisk aktivitet hjälper mot förstoppning och därmed halsbränna. Undvik dock aktiviteter där du ska böja dig framåt om du lider av akut halsbränna. Att motionera direkt efter maten är inte heller en bra idé.

8. Operation kan vara sista utvägen

Vid en operation viker man toppen av magsäcken runt nedre delen av matstrupen så att det bildas en slags ventil, som påminner mycket om matstrupens egen ringmuskel.

De mest lästa artiklarna just nu

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background