5 saker som håller din artros i schack

Utöver att leva ett aktivt liv med regelbunden träning finns det en lång rad andra saker som du själv kan göra för att hålla artrosen borta – eller minska smärtorna om du redan är drabbad.

Undervattensbild av kvinna.

Vid artros förstörs brosket mellan benen i kroppen. Därmed gnids benen mot varandra, vilket ger mycket smärtor. Det finns ingen riktigt medicin mot sjukdomen och den blir bara värre med åren. Därför gäller det att förebygga och det kan du bland annat göra genom fysisk träning, som även fördröjer symptomen när du drabbas.

De här 5 sakerna hjälper dig att hålla artrosen på avstånd

Undvik överviktFör varje kilo du lägger på dig ökar risken för artros i knäna på grund av tyngden från din kroppsvikt. Om du redan har artros i knäna kan besvären förvärras snabbare om du är överviktig, och utvecklas långsammare om du går ner några kilon. Med ett BMI på 30, vilket är precis på gränsen mellan övervikt och fetma, har du åtta gånger större risk för artros än om du är normalviktig med ett BMI på ungefär 20.Räkna ut ditt BMI här.

Ta hand om dina idrottsskador direktOm du har ett aktivt träningsliv kan du inte undvika att då och då råka ut för skador. Se till att alla dina småskador läker helt så snabbt som möjligt, för om du går och dras med dem för länge kan de sakta men säkert utvecklas till artros som du aldrig blir av med. Den typen av småskador går ofta först och främst ut över brosket i lederna och det kan snabbt leda till inflammation i kroppen, vilket är det första steget på väg mot artros.

Tänk på lederna när du tränarÄven en relativt mild belastning på lederna kan leda till artros om belastningen upprepas eller varar länge varje gång. Så om du tränar intensivt och länge kan du överväga att byta till en idrott som inte är så tuff för lederna. Det kan till exempel vara simning, cykling eller till och med löpning, förutsatt att du springer på ett mjukt underlag och med bra skor som har rejäl stötdämpning. I vardagssituationer ska du undvika att sitta på huk eller på knä långa stunder i taget, då det kan leda till artros i knä och höfter.Fundera på hormonterapiEfter övergångsåldern faller östrogennivån i din kropp. Eftersom det kvinnliga könshormonet har en skyddande effekt för brosket i lederna bryts brosket ner snabbare, vilket kan leda till artros. Flera undersökningar har visat att kvinnor som får eller har fått hormoner för att motverka vallningar eller förebygga benskörhet har en lägre risk för artros i höften.LÄS OCKSA: Vad är benskörhet och varför får man det?

Prova dig fram med kosttillskottÖverlag finns en begränsad vetenskaplig dokumentation av hur mycket kosttillskott hjälper mot artros, men många människor menar att de får en positiv effekt. Det gäller särskilt glukosamin, ett sockerämne som finns naturligt i brosk. Andra undersökningar visar att nyponpulver minskar stelheten i lederna, men inte begränsar smärtorna, medan ingefära har en viss dokumenterad effekt och minskar både stelhet och smärta.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Förebyggande
Förebyggande

Varför har jag ont i magen?

Förebyggande

Så här tar du hand om dina tänder hela livet

Förebyggande

51-åriga Birgitte lever med multipel skleros: "Allt har ett pris"

Förebyggande

MS – här är 7 vanliga tecken du bör hålla koll på

Förebyggande

Den bästa behandlingen mot nagelsvamp

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Förebyggande

Hallux valgus – så här lindrar du smärtorna

Förebyggande

Stärk ditt immunförsvar – du får 5 bra tips här

Förebyggande

Vad är immunförsvaret – och hur funkar det?

Förebyggande

Varför kliar det i min hårbotten?

Förebyggande

Nageltrång – vad kan du göra när tån gör ont?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen