Det händer när mobilen minns åt dig

Har våra mobiler blivit mentala gungstolar, som gör att vi slutar tänka själva? Inte om man ska tro en ny studie.

Kvinna med en smartphone.

NOTIFIKATIONER – Du blir inte osjälvständig av att använda digitala hjälpmedel.

© iStock

Skriver du inköpslistor på mobilen och sätter på notifikationer för att påminna dig om att ta din medicin? Det kan du fortsätta göra utan rädsla för att det ska påverka ditt minne.

För när du får digital hjälp att minnas viktiga saker frigör du mental energi för att minnas andra saker. Så lyder slutsatsen från en grupp forskare som har undersökt om teknologiska hjälpmedel orsakar ett slags digital demens.

158 personer i åldrarna 18-71 år skulle göra ett minnestest 16 gånger, både med och utan påminnelser från digitala enheter. Föga överraskande visade studien att personerna oftare mindes de saker som de fick digitala påminnelser om. Men studien visade också att personernas minne förbättrades med 27 procent i förhållande till när de skulle minnas alla de saker de inte fick notifikationer om.

Enligt forskarna använder vi alltså teknologin för att minnas de viktigaste sakerna, medan vi får större kapacitet att minnas andra saker själva.

Faran är förstås att teknologin misslyckas när vi behöver den. Så om du använder telefonen för att komma ihåg viktiga saker ska du alltid vara säker på att den funkar och har laddat batteri.

Källa: Journal of Experimental Psychology

3 sätt på vilka teknologi kan göra dig mer hälsosam

Mer rörelse

Flera studier har visat att vi rör på oss mer när vi får hjälp från träningsappar eller aktivitetsklockor. En studie, från 2022, i tidsskriften The Lancet med 164.000 deltagare såg t ex att personer som registrerar sin fysiska aktivitet i genomsnitt går 1.800 extra steg och rör sig 40 minuter mer om dagen samt väger ett kilo mindre.

Hjärnträning

Hjärngympa finns i många varianter, t ex på din mobil. Tänk på sudoku och korsord. Forskning har visat att äldre över 60, som regelbundet spelar på mobilen, förbättrar sin förmåga att tänka snabbt över tid.

Mindfulness

Minns du att ta en stund för dig själv varje dag? Meditation har en bevisad effekt på din psykiska hälsa. En studie med universitetsstuderande visar t ex att de som använde en meditationsapp 10 min per dag i åtta veckor kände mindre stress och ångest.